Zrób pięć kroków do celu

Dorota Czerwińska
opublikowano: 07-11-2008, 00:00

Zobowiąż się do  doskonałej pracy i skup na poszczególnych priorytetach przez cały dzień i każdego dnia.

Miarą dobrego menedżera jest jego zdolność do osiągania dobrych wyników dla firmy

Zobowiąż się do doskonałej pracy i skup na poszczególnych priorytetach przez cały dzień i każdego dnia.

"Puls Biznesu": Dojście do sukcesu, realizacja marzeń — to proces. Niektórzy 40-, 50-latkowie mogą sobie zadawać pytanie: czy warto, czy zdążę?

Brian Tracy: Najważniejszym krokiem do sukcesu jest określenie celów, zrobienie planu ich osiągnięcia i praca nad nimi każdego dnia. Jest zasada: "Nie ma znaczenia, skąd przychodzisz. Najważniejsze — dokąd zmierzasz". Dzisiaj, nawet gdy masz 40 czy 50 lat, masz przed sobą 20-30 lat czasu, by osiągnąć życiowe cele. Sukces osiągają ci, którzy planują i działają długoterminowo i nie przejmują się tym, co wydarzyło się w przeszłości. Koncentrują się na tym, co mogą zrobić dziś, żeby wykreować swoją przyszłość.

Twierdzi pan, że nikt nie będzie dobrym menedżerem, jeśli nie będzie umotywowany do działania. Od czego zacząć?

Miarą dobrego menedżera jest zdolność do osiągania dobrych wyników dla firmy.

Aby stać się umotywowanym menedżerem, trzeba się zobowiązać do doskonałej pracy i skupić na poszczególnych priorytetach przez cały dzień i każdego dnia.

Od czego powinien zacząć menedżer, którego podwładni nie są umotywowani?

Jest pięć kroków, które wiodą do zbudowania skutecznego zespołu. Są to m.in. rozdzielanie celów i zadań, wypracowanie wspólnych wartości i przekonań, liderowanie i dawanie przez szefa przykładu, regularna ocena i przegląd postępu prac. Będę o tym mówił na seminarium w Warszawie 18 listopada.

Według pana przywódcy, liderzy powinni być optymistami. Ale w Polsce optymizm i duża pewność siebie nie są dobrze odbierane.

Jest duża różnica między optymizmem i pewnością siebie a arogancją i zarozumiałością. Menedżer powinien być optymistą i szanować ludzi. Gdy lubi i szanuje podwładnych oraz współpracowników, to oni szanują i lubią jego. Optymizm menedżera powinien się przejawiać w pozytywnym myśleniu o realizacji celów firmy. Optymista zawsze widzi dobre strony sytuacji. Koncentruje się na rozwiązywaniu problemu, a nie na szukaniu winnych.

Z badań wynika, że w Polsce największym motywatorem są pieniądze. Ale wiele firm nie jest już w stanie dawać podwyżek. Co powinny zaproponować w zamian?

Na całym świecie jednym z największych motywatorów są pieniądze. Każdy pracownik chce sprzedać swoje usługi za jak najwyższą możliwą na konkurencyjnym rynku cenę. Firmy często nie mają wyboru i oferują wynagrodzenia, jakie daje konkurencja. Co mogą dawać w zamian? Dodatkowe szkolenia lub obowiązki, dzięki którym pracownik może się rozwijać, a w perspektywie dostać awans. Na tych poziomach stanowisk, na których wynagrodzenia na rynku są porównywalne, takie elementy stają się dla pracowników bardzo ważne. Ludzie chcą być szanowani, dostrzegani, doceniani i oczekują, że ich zdanie będzie brane pod uwagę.

Zmienia się mentalność pracowników. Młodsi nie chcą brać udziału w wyścigu szczurów. Bardziej liczą się dla nich sprawy pozazawodowe. Da się to jakoś wykorzystać w motywowaniu do pracy?

Na Zachodzie jest tak samo. Młodzi są bardziej zainteresowani zachowaniem równowagi między pracą a życiem prywatnym. Reguła 80/20 ma zastosowanie w każdym kraju. 20 proc. osób ma większy niż pozostałe 80 proc. wkład w powstawanie wyników firmy. Te 80 proc. to ludzie, którzy wykonują pracę średnio i mają mniejsze ambicje. Zadowalają się średnimi zarobkami, ale więcej czasu spędzają z przyjaciółmi i rodziną. Zadanie firmy to wyłowienie tych ambitnych, którzy chcą się podejmować trudniejszych prac i wkładać w to większy wysiłek. To ludzie, na których firma buduje swoją przyszłość. Ale też nie wolno zapominać, że ludzie wypaleni to dla firmy duży problem. Pracodawca musi więc zapewnić pracownikom możliwość godzenia życia zawodowego i prywatnego. W dłuższym czasie ci pracodawcy więcej od swoich ludzi dostaną w zamian.

MOTYWACJA BRIANA

18 listopada Brian Tracy, światowy autorytet w dziedzinie zarządzania, poprowadzi konferencję w Warszawie.

Co sprawia, że podejmujesz działanie? Jak to się dzieje, że masz energię i chęć do pracy? Dlaczego jedne rzeczy cię nakręcają, a inne powodują zniechęcenie? W jaki sposób uaktywnisz swój zespół? Tego wszystkiego będzie się można dowiedzieć podczas konferencji "Siła motywacji", która odbędzie się 18 listopada w Warszawie. Jej organizatorem jest Brian Tracy International, a patronem medialnym — "Puls Biznesu".

Głównym prowadzącym będzie Brian Tracy, jeden z najbardziej wpływowych liderów biznesu na świecie (obok Petera Druckera, Stephena Coveya i Jacka Welcha). W prowadzonych przez niego seminariach wzięło dotąd udział ponad cztery miliony osób w 53 krajach. Uczestniczyły w nich także zarządy takich firm, jak: IBM, HP, Allianz, Cisco, ABB, Volvo, Citibank, Ford, BMW czy Coca-Cola. Tracy jest autorem 42 książek przetłumaczonych na 35 języków. Do najgłośniejszych należą: "Maksimum osiągnięć", "Psychologia sprzedaży", "Sposób na sukces", "Sztuka zatrudniania najlepszych" czy "Zjedz tę żabę!". Ostatnio na polskim rynku ukazał się jego najnowszy poradnik "Plan lotu". Jego życiowe i zawodowe motto brzmi: "Nie ma znaczenia, skąd przychodzisz. Liczy się tylko, dokąd zmierzasz".

Więcej informacji o warszawskiej konferencji na stronie: http://briantracy.pl.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu