Szansą na redukcję śladu węglowego stał się dla nas remodeling sklepów. Wykorzystaliśmy go do istotnej redukcji zużycia energii elektrycznej. W sklepach wymieniliśmy oświetlenie na żarówki typu LED, zamontowaliśmy czujniki ruchu sterujące oświetleniem, zastosowaliśmy ekologiczne czynniki chłodnicze. Zmiany pozwoliły na oszczędność emisji CO2 na poziomie 120 tys. ton ekwiwalentu CO2. Tyle pochłaniają drzewa w Wielkopolskim Parku Narodowym przez cztery lata! A wymiana urządzeń chłodniczych i oświetlenia zmniejszyła zużycie prądu o 6 proc.
Przenieśliśmy siedzibę do jednego z najbardziej ekologicznych budynków w Polsce. Nowa siedziba, podobnie jak trzy centra logistyczne sieci, jest zasilana w 100 proc. zieloną energią. Uruchomiliśmy też inkubator rozwiązań ekologicznych, czyli pierwszy sklep w 100 proc. zasilany zieloną energią z paneli fotowoltaicznych oraz farmy wiatrowej. Sprawdzamy w nim funkcjonalność i efektywność proekologicznych rozwiązań. Niektóre, po pozytywnej ocenie, adaptujemy do innych sklepów.
Z myślą o odciążeniu miast od szkodliwego smogu i hałasu postawiliśmy na nowoczesną logistykę miejską — testujemy zeroemisyjne e-Craftery i elektryczne volkswageny transportery ABT. Zainwestowaliśmy we własne stacje ładowania aut elektrycznych w CL w Nadarzynie i Plewiskach oraz — jako pierwsza sieć w Europie Środkowo-Wschodniej — przystąpiliśmy do inicjatywy Science Based Targets, promującej odpowiedzialne wyznaczenie celów redukcji śladu węglowego.
Jako pierwsza sieć handlowa wprowadziliśmy w swoich markach własnych — Foodini, Wycisk, S! i OD NOWA — butelki pochodzące w 100 proc. z recyklingu (tzw. rPET). Podjęliśmy decyzję o całkowitym wycofaniu zbędnych materiałów plastikowych (reklamówek, torebek i wieczek do kawy), zastępując je papierowymi. W ten sposób wraz z klientami zredukujemy zużycie plastiku o ok. 1000 ton rocznie! By zachęcić klientów do segregacji odpadów, na opakowaniach produktów marki własnej wprowadziliśmy intuicyjne oznaczenia informujące, jak robić to właściwie.
W proekologiczne działania włączamy klientów i franczyzobiorców, wspólnie z którymi testujemy działanie gospodarki o obiegu zamkniętym dla marki własnej wody OD NOWA, a w ramach partnerstwa z Żywiec Zdrój testujemy EKOmaty. Dzięki tym działaniom codziennie ze sklepów Żabka jest odbieranych i otrzymuje drugie życie ponad 1000 butelek!
Wierzymy, że przyjazne dla klimatu, zrównoważone życie jest możliwe dla każdego i na co dzień. To nasze zobowiązanie, nad którego dotrzymaniem będziemy pracować w kolejnych latach. Chcemy bowiem zostać najbardziej zieloną siecią convenience w Europie Środkowej.