Obietnica wdrożenia AI w procesy logistyczne budzi z jednej strony duże nadzieje, ale z drugiej o jej zastosowaniach wciąż mówi się w kategoriach przyszłości. Czy i w jakim zakresie AI jest już obecna w logistyce?
Choć wdrożenie sztucznej inteligencji w logistyce nadal często postrzegane jest jako rozwiązanie przyszłości, to w rzeczywistości AI już teraz jest w tej branży stosowana. Generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) jest wykorzystywana m.in. do automatyzacji powtarzalnych i czasochłonnych procesów. Dzięki temu dochodzi do odciążenia pracowników i uzyskania możliwości skupienia się na bardziej wymagających zadaniach. Przykładem może być automatyzacja procesu zbierania dokumentów potwierdzających dostawę, które są kluczowe do weryfikacji płatności i audytów realizacji zamówień. Kompletowanie tych dokumentów w tradycyjny sposób było żmudne i czasochłonne, ponieważ wymagało przeszukiwania różnych źródeł. Dzięki GenAI system potrafi samodzielnie lokalizować dokumenty i wysyłać przypomnienia o brakujących elementach do odpowiednich adresatów.
Gdzie jeszcze przydaje się AI?
Ma zastosowanie także w odpowiadaniu na zapytania ofertowe. W niektórych firmach ich liczba może sięgać nawet kilkunastu tysięcy dziennie, więc ich obsługa jest dla zespołów serwisu klienckiego czasochłonna. Dzięki narzędziom bazującym na GenAI można automatycznie odczytywać i klasyfikować zapytania, a następnie generować spersonalizowane wyceny usług, które są wysyłane klientom w zaledwie kilka minut od zapytania. Nie tylko przyspiesza to proces obsługi, ale też znacząco zwiększa poziom zaufania do firmy, ponieważ klienci sprawniej otrzymują odpowiedzi.
Należy jednak podkreślić, że automatyzowanie procesów logistycznych za pomocą AI jest nadal w fazie rozwoju. Niemniej firmy już teraz mogą odczuć wyraźne korzyści ze stopniowego wdrażania tej technologii. AI pomaga w zarządzaniu danymi, ułatwia obsługę wielu systemów i procesów oraz przyczynia się do usprawnienia globalnych łańcuchów dostaw.
Czy dotychczasowe zastosowania AI w logistyce napawają optymizmem?
Z każdym rokiem, a nawet miesiącem przekonujemy się, że jest ona bardzo przydatna w branży. Narzędzia bazujące na AI pomagają w optymalizowaniu tras transportu i bardziej efektywnym planowaniu dostaw. Decyzje optymalizacyjne czerpią z analizy danych dotyczących ruchu drogowego, warunków pogodowych i historycznych parametrów przewozów. Pozwala to skrócić czas dostaw, zredukować zużycie paliwa, a także emisję CO2 i ograniczyć ślad węglowy oraz obniżyć koszty operacyjne. AI ma również ogromny wpływ na automatyzację pracy magazynów. Systemy bazujące na sztucznej inteligencji wspierają np. realizację zamówień, co zwiększa wydajność operacji i wymaga mniejszych nakładów pracy ze strony załogi.
A jaka jest przydatność AI w planowaniu działań?
W prognozowaniu popytu oraz zarządzaniu zapasami sztuczna inteligencja już dziś odgrywa istotną rolę. Dzięki analizie trendów rynkowych i sezonowości firmy logistyczne mogą trafniej przewidywać zapotrzebowanie na konkretne produkty, a to z kolei przekłada się na lepsze zarządzanie zapasami i unikanie nadmiarów lub braków w magazynach. Co więcej, AI potrafi wspierać zarządzanie całym łańcuchem dostaw, umożliwiając monitorowanie jego każdego etapu i identyfikację potencjalnych zagrożeń oraz szybkie reagowanie na opóźnienia.
Wprowadzenie AI do logistyki skutkuje także znaczną redukcją kosztów operacyjnych, wynikającą z efektywnego wykorzystania zasobów. Chodzi tu zarówno o lepsze wykorzystanie czasu pracowników, jak i zautomatyzowanie procesów, które przyczyniają się do wzrostu rentowności przedsiębiorstw.