ŻYWIEC UTRZYMUJE POZYCJĘ LIDERA
Trzech producentów zdobyło prawie 70 proc. rynku piwa
LIDER TEN SAM: Grupa Żywiec, którą kieruje Alle Ypma, opanowała ponad 38 proc. rynku piwa. Udział ten byłby jeszcze większy gdyby nie słaba dynamika sprzedaży Elbrewery. fot. Tomasz Zieliński
Po siedmiu miesiącach wynika, że konsumenci wypili ponad 13,3 mln hektolitrów piwa, czyli o 7 proc. więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego. W lipcu browary sprzedały 2,8 mln hektolitrów trunku.
Przez siedem miesięcy tego roku krajowe browary sprzedały ponad 13,3 mln hektolitrów piwa. Oznacza to ponadsiedmioprocentowy wzrost sprzedaży w stosunku do analogicznego okresu roku 1998. Wtedy to branży udało się wypuścić na rynek ponad 12,4 mln hektolitrów piwa.
Pogoda tego lata sprzyja piwowarom, co przekłada się bezpośrednio na wyniki sprzedaży w miesiącach wakacyjnych. W lipcu sprzedaż wyniosła ponad 2,8 mln hektolitrów i była większa niż w sierpniu roku ubiegłego o ponad 500 tys. hektolitrów.
Dotychczas, na rynku piwnym wiodące pozycje zajmuje trzech producentów złotego napoju: Grupa Żywiec, Kompania Piwowarska oraz Okocim. Mają oni łącznie 67 procent krajowego rynku sprzedaży. Zakłady Piwowarskie w Żywcu do lipca sprzedały ponad 2 mln hektolitrów piwa i zanotowały w porównaniu z rokiem ubiegłym 20-procentowy wzrost sprzedaży. Większą sprzedaż odnotowały też wchodzące w skład Grupy Żywiec Browary Warka i Leżajsk. Natomiast EB od wielu miesięcy nie może wyjść z impasu. I tym razem browar ten zanotował spadek sprzedaży. Elbrewery wyprodukowało co prawda przez siedem miesięcy około 1,8 mln hektolitrów piwa, jednak w porównaniu z rokiem ubiegłym jest to spadek sprzedaży o 14 proc.
Kompania Piwowarska, w skład której wchodzą Browary Tyskie i Lech Browary Wielkopolski, do lipca sprzedała 2,8 mln hektolitrów piwa i zwiększyła sprzedaż o ponad 17 proc. Okocim sprzedał w lipcu 226 tys. hektolitrów piwa (w lipcu 1998 — 191 tys. hektolitrów). Po siedmiu miesiącach browar ten sprzedał niewiele ponad 1 mln hektolitrów piwa i do wykonania planu z roku ubiegłego zabrakło firmie 7,5 proc. Van Pur, który niedawno podpisał kooperacyjną umowę z austriackim koncernem BBAG (a w przyszłości ma być przez tego inwestora kupiony), sprzedał do lipca 308 tys. hektolitrów piwa i zanotował ponad 32-proc. dynamikę sprzedaży.