Profesjonalna obsługa klienta w czasach digital: 5 elementów dla zaawansowanych

Internet zmienił naszą rzeczywistość nie do poznania. Wpłynął również na zasady profesjonalnej obsługi klienta. Warto dowiedzieć się, jak przygotować ten aspekt cyfrowej transformacji firmy.

W ciągu ostatnich lat sposób, w jaki korzystamy z towarów i usług, uległ niezwykłemu przeobrażeniu. Błyskawicznie przystosowaliśmy się do świata, w którym podstawowym modelem komunikacji staje się Internet, a szybki rozwój technologii mobilnych tylko ugruntował jego dominującą pozycję. Zasoby sieci pozwalają nam na dokonywanie szybkich, bezpiecznych i tanich zakupów, porównywanie ofert, konsultowanie wyborów, utrzymywanie kontaktu z markami oraz – co szczególnie ważne – korzystanie z błyskawicznej i profesjonalnej obsługi klienta bez konieczności wychodzenia z domu czy załatwiania rozbudowanych formalności. Aby odnieść sukces we współczesnym biznesie, nie należy zapominać o cyfrowych standardach customer service. W wielu przypadkach może być to podstawowy element budowania silnej marki.

Designed by studiogstock / Freepik
Designed by studiogstock / Freepik

Sprawdź program konferencji "Digital Customer Care", 9-10 września 2020, Warszawa >>

Nowy konsument, nowe standardy obsługi

Jeszcze do niedawna załatwianie codziennych spraw było zdecydowanie bardziej wymagające. Większość formalności wymagała osobistego stawiania się w oddziałach firm, wypełniania formularzy, kserowania i donoszenia kolejnych dokumentów. Życie zaczęło płynąć jednak zdecydowanie szybciej, a Internet umożliwił wykorzystywanie maksimum potencjału drzemiącego zarówno w firmach, jak i  konsumentach. Dziś profesjonalna obsługa klienta nie jest możliwa bez wykorzystania kanałów cyfrowych. Zaniedbania w tej materii mogą stać się natomiast czynnikiem przekładającym się nie tylko na jednostkowe rezygnacje z korzystania z oferty, ale również długofalowe obniżenie potencjału marki. Zatarcie rys na wizerunku nie jest jednak łatwe, dlatego szczególny nacisk na zasady profesjonalnej obsługi klienta w dobie cyfrowej transformacji powinien być kładziony od samego początku jej funkcjonowania.

Ścieżka klienta

Co robi obecnie szukający pomocy konsument? Oczywiście korzysta z możliwości globalnej sieci. To, jakie konkretnie działania podejmie i na ile będzie z nich zadowolony, zależy natomiast w głównej mierze od osób odpowiedzialnych za stworzenie odpowiednich kanałów komunikacji. Nie jest to łatwe zadanie: digital customer service to niezwykle szerokie zagadnienie, łączące w sobie zarówno aspekty marketingowe, jak i czysto sprzedażowe. Siłą rzeczy wiąże się również z koniecznością szybkiego reagowania i rozwiązywania nietypowych problemów. Gra toczy się jednak o wyjątkowo wysoką stawkę, jaką jest zadowolenie klienta. Jeżeli ten nie znajdzie tego, czego poszukuje, bardzo możliwe, że skorzysta z oferty konkurencji, która stawia na zasady profesjonalnej obsługi klienta w cyfrowej rzeczywistości i oferuje mu dokładnie taki sposób komunikacji, na jakim mu zależy.

Profesjonalna obsługa klienta: 5 kluczowych elementów

Dokonując cyfrowej transformacji standardów obsługi klienta, należy przede wszystkim postawić na wiedzę. Ten sektor rynku ciągle się zmienia, a bycie na bieżąco z nowymi rozwiązaniami pozwala sprostać rosnącym z każdym dniem wymaganiom. Warto wziąć udział w konferencji Digital Customer Care, na której praktycy podzielą się swoim bezcennym doświadczeniem i sprawdzonymi sposobami na profesjonalną obsługę klienta w sieci. Dobrym pomysłem będzie również poznanie 5 elementów kluczowych dla osiągnięcia realnych korzyści z cyfrowych zmian.

1. Korzystanie z technologii

Profesjonalna obsługa klienta w Internecie wymaga przede wszystkim prawidłowego wykorzystania możliwości, które daje nam współczesna technologia. Ograniczenie się do kontaktu mailowego i telefonicznego mogło być skuteczne kilkanaście lat temu, obecnie z pewnością nie jest jednak wystarczające. Ciągle stykamy się z nowymi możliwościami i rozwiązaniami. Analiza case studies i osobiste wypróbowanie narzędzi pozwoli na stworzenie strategii, która sprawdzi się w przypadku konkretnej firmy.

Znakomitym sposobem na usprawnienie procesów wewnątrz organizacji, polepszenie jej wizerunku i jednoczesne uproszczenie kontaktu z klientem będzie wykorzystanie livechatu. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez softwarehouse Bold Software w Stanach Zjednoczonych, 63% osób, które korzystały z tej formy wsparcia, deklarowało chęć powrotu na stronę w przyszłości. To także znakomity sposób na zwiększenie konwersji: aż 62% użytkowników livechatu stwierdziło, że chętnie dokona ponownych zakupów w serwisie, 38% wrzuciło produkty do koszyka ze względu na rozmowę, a 27% kupiło więcej, niż zakładało przed przystąpieniem do e-zakupów. Pozytywne oceny widać również w raporcie przygotowanym przez Zendesk. Według danych aż 92% użytkowników korzystających z livechatu jest zadowolonych ze standardu obsługi, pod tym względem dalej plasuje się rozmowa głosowa (88%) i formularz internetowy (85%).

2. Potencjał oprogramowania CRM

Skuteczne zarządzanie firmą w dzisiejszych czasach nie jest możliwe bez wykorzystania specjalistycznego oprogramowania. Nie inaczej jest również z profesjonalną obsługą klienta. Niestety ten aspekt jest często pomijany w programach inwestycyjnych. Zupełnie niesłusznie: w wielu przypadkach to właśnie on – wystawiony na pierwszą linię frontu – staje się czynnikiem pozwalającym osiągać wyższe dochody i rozwinąć w pełni skrzydła. CRM (Customer Relationship Management) daje możliwość kompleksowego zarządzania relacjami z klientem – rozpoczynając na kwestiach sprzedażowych, na szerokiej strategii marketingowej kończąc. Dzięki wyborowi odpowiedniego produktu wdrożenie zasad profesjonalnej obsługi klienta będzie zdecydowanie łatwiejsze. Przede wszystkim zyskamy możliwość nawiązania zdecydowanie głębszych relacji i wzbudzenie zaufania, co pozwoli na budowę odpowiedniego wizerunku marki i w bezpośredni sposób przełoży się na konwersję. Inwestycje w tym obszarze to przede wszystkim szansa na spore oszczędności w przyszłości: CRM pozwala na automatyzację procesów i zwiększenie efektywności działań w najbardziej eksponowanej przestrzeni działania organizacji. Warto więc zdecydować się na nie jak najszybciej.

3. Przejrzystość w trosce o doświadczenie klienta

Jedną z podstawowych zasad profesjonalnej obsługi klienta w cyfrowej rzeczywistości jest zagwarantowanie jak największej intuicyjności i prostoty. Użytkownik, który spotka się z problemami z obsługą proponowanych narzędzi, najprawdopodobniej zrazi się nie tylko do nich, ale również do firmy, która nie była w stanie zagwarantować mu łatwego rozwiązania trapiącego go problemu. Wybierając produkty skierowane do klientów, należy zwrócić szczególną uwagę na ten, niestety często pomijany, aspekt. Ostatecznie nawet najbardziej zaawansowana propozycja, z której nikt nie będzie chciał korzystać, zadziała na naszą niekorzyść.

4. Ciągła obecność

Profesjonalna obsługa klienta zakłada przede wszystkim jak największą dostępność dla osób, które potrzebują pomocy. Strategia powinna więc uwzględniać obecność dokładnie w tych miejscach, w których najczęściej przebywają konsumenci. Sama strona internetowa to nie wszystko. Liczy się również aktywność w mediach społecznościowych. To nie tylko znakomite narzędzie promocyjne, ale również podstawowe miejsce, w którym niemal bezpośrednio stykamy się z klientami. Bardzo często dzielą się tam swoimi spostrzeżeniami i problemami, a złotą zasadą profesjonalnej obsługi klienta jest aktywne działanie w każdym z takich przypadków. 

5. Umiejętność przeciwdziałania kryzysom

Niestety każdy medal ma dwie strony: media społecznościowe, portale umożliwiające ocenianie jakości współpracy z firmami czy blogi mogą w znakomity sposób wpłynąć na PR marki, jednak są także w stanie błyskawicznie zniszczyć budowany przez lata wizerunek. Profesjonalna obsługa klienta musi zakładać przede wszystkim umiejętność radzenia sobie z kryzysami. W tym celu decydujące znaczenie będzie odgrywał czynnik ludzki, jeżeli jednak w odpowiedni sposób wesprze go technologia oraz – co szczególnie ważne – umiejętność odpowiedniego jej wykorzystywania – uda się osiągnąć jeszcze lepsze rezultaty. Empatyczne podejście, troska o potrzeby klienta, zdolność znajdowania kompromisów i błyskawicznego reagowania to cechy kluczowe w takich sytuacjach. Tych nie brakuje, co gorsza – mogą rozpętać się praktycznie o każdej porze i błyskawicznie eskalować. Wśród zasad profesjonalnej obsługi klienta należy więc uwzględnić sprawdzone sposoby reagowania i rozwiązywania problemów tego typu.

Autor: Paweł Łaniewski

Newsletter konferencje.pb.pl
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter konferencje.pb.pl
autor: Mateusz Stempak
Ostatnia środa miesiąca
Informacje o konferencjach, warsztatach, webinarach oraz promocjach. 10% rabatu na każde wydarzenie. Dostęp do wiedzy klasy biznes.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: [email protected]. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: [email protected]. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Dlaczego warto wziąć udział w naszych konferencjach?

20

lat doświadczenia w organizacji wydarzeń dla biznesu

Doświadczenie

Konferencje, warsztaty i szkolenia dla biznesu organizujemy od 2004 roku. Najbardziej aktualne tematy dla przedstawicieli wielu branż oraz uznana marka na rynku sprawiają, że jesteśmy czołowym organizatorem wydarzeń skierowanych do specjalistów, menedżerów i przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, którzy stawiają na rozwój i nieustanne podnoszenie kwalifikacji.

1546

firm zaufało nam w 2023 roku

Profesjonalizm i nowoczesne kategorie szkoleń

Nasze konferencje, warsztaty oraz szkolenia biznesowe prowadzą najlepsi mówcy - trenerzy i praktycy będący uznanymi ekspertami w swoich dziedzinach i mający na swoim koncie znaczące osiągnięcia. Pomożemy Ci w wielu dziedzinach - zarządzaniu zespołem, budowaniu marki osobistej, udoskonalaniu obsługi klienta, poznaniu nowych trendów rynkowych, nadchodzących zmian legislacyjnych itp. Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w siebie.

3396

uczestników wydarzeń w 2023 roku

Tysiące zadowolonych klientów

Efektywne prowadzenie firmy nie jest możliwe bez ciągłego rozwoju, zdobywania wiedzy i umiejętności korzystania z odpowiednich narzędzi. Wiedzą o tym tysiące przedsiębiorców, menedżerów i specjalistów, którzy co roku uczestniczą w naszych wydarzeniach, szukając nie tylko wiedzy i inspiracji, ale również doskonałej okazji do nawiązania cennych kontaktów. Udział w wydarzeniach PB to doskonałe forum wymiany doświadczeń i networkingu.