Social media postrzegane są jako potężne narzędzie marketingu. Dzięki serwisom społecznościowym firmy mogą wykreować pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa, promować swoją ofertę i zwiększać sprzedaż produktów lub usług. Nie bez znaczenia pozostaje także zwiększenie w ten sposób zasięgów – social media umożliwiają szybkie dotarcie z wybranymi informacjami do dużej liczby potencjalnych klientów.
Dlatego w interesie przedsiębiorców leży optymalizacja działań w serwisach społecznościowych, co pozwoli im osiągnąć zakładane wyniki. Osoby odpowiedzialne za marketing mogą korzystać z wielu dostępnych narzędzi i aplikacji. Które z nich warto wziąć pod uwagę? Poniżej przedstawiamy propozycje bezpłatnych programów, które ułatwiają zarządzanie social mediami. Oczywiście oprócz opcji darmowych przedsiębiorcy mogą decydować się na rozszerzone, ale już płatne wersje tych narzędzi.
Weź udział w konferencji "AI & Project Management" >>
ChatGPT oraz Midjourney
Narzędzia opierające się na AI mają wiele zastosowań w marketingu. Z powodzeniem mogą być wykorzystane do tworzenia treści i grafiki. Które programy polecają przedsiębiorcy?
- Warto skorzystać przede wszystkim z ChatGPT. Wspiera on firmy w tworzeniu propozycji treści, tzw. copy postów, konceptów do przygotowania materiałów wideo czy pozyskiwania inspiracji do przeprowadzania akcji kreatywnych. Narzędzia opierające się na sztucznej inteligencji pomagają nie tylko w generowaniu treści – doskonale nadają się do tworzenia grafik. Tutaj polecanym narzędziem jest np. Midjourney – mówi Paulina Pytel, starszy menedżer ds. zarządzania społecznością z firmy Komputronik.
Canva
Trudno wyobrazić sobie social media marketing bez publikacji grafiki i materiałów wideo. Projektowanie różnych formatów ułatwi przedsiębiorcom Canva. Jest to popularna platforma online, która udostępnia użytkownikom narzędzia do tworzenia grafik, filmów, prezentacji multimedialnych, a nawet gadżetów promocyjnych. Jej atutem jest intuicyjna obsługa. Właściciele firm mogą tworzyć dzięki Canvie materiały na social media, nawet jeśli nie mają wiedzy na temat obróbki grafiki rastrowej i wektorowej.
Pixabay
Kolejne narzędzie, które pomaga zwiększyć popularność publikowanych postów dzięki zastosowaniu atrakcyjnej grafiki lub wideo. Właściciele firm mogą skorzystać z Pixabay - darmowego źródła obrazów i filmów. Baza jest bogata - znajduje się w niej ponad 100 tys. zdjęć i materiałów wideo.
SubMagic
Publikowane w serwisach społecznościowych filmy można wzbogacać o różne dodatki. Przedsiębiorcy mogą w tym celu skorzystać z narzędzia SubMagic. Jakie funkcje oferuje ono właścicielom firm? SubMagic umożliwia im między innymi tworzenie napisów oraz efektów dźwiękowych do materiałów wideo. Oferuje również różne szablony i emotikony. Dzięki temu narzędziu można kadrować ujęcia i zbliżać obraz. Ma ono też takie funkcje jak automatyczne opisy i integrację hashtagów.
Bitly
W wiadomościach w serwisach społecznościowych często pojawiają się linki do stron internetowych. Długie adresy witryn nie wyglądają estetycznie, dlatego warto skorzystać z narzędzia do ich skracania. Właściciele firm mogą skorzystać z Bitly. W wersji darmowej narzędzie umożliwia skracanie adresów stron. Natomiast w wersji płatnej dostępne jest również śledzenie i monitorowanie popularności udostępnianych linków.
Similarweb
Prowadzenie działań marketingowych wymaga analizy pod kątem konkurencyjności na rynku. Jak to zrobić?
- Istnieje wiele narzędzi, które można wykorzystać do porównywania działań firmy z konkurencją pod kątem pozyskiwania ruchu z social mediów. Jednym z nich jest Similarweb. Jest to narzędzie, dzięki któremu po odpowiedniej analizie jesteśmy w stanie zrozumieć i wyciągnąć wnioski odnośnie tego, w których kanałach działania firmy są najskuteczniejsze i przynoszą nam największe korzyści biznesowe – podkreśla Paulina Pytel.
Buffer
Znaczącym ułatwieniem jest możliwość planowania postów w serwisach społecznościowych. W tym celu właściciele firm mogą skorzystać z Buffera. Narzędzie to umożliwia publikację treści w ustalonym przez przedsiębiorcę czasie na najpopularniejszych serwisach społecznościowych. Wystarczy ustawić harmonogram publikacji, żeby posty pojawiły się w wybranych social mediach o wskazanej porze. Buffer umożliwia również analizę publikowanych treści.
ManyChat
Według ekspertów od marketingu firmy powinny kłaść nacisk na udzielanie szybkich odpowiedzi na wiadomości otrzymywane w social mediach. W tym celu mogą skorzystać z różnych botów. Jednym z popularniejszych tego typu narzędzi jest ManyChat.
Brand24
Warto wspomnieć również o Brand24. Dzięki temu niemu właściciele firm mogą się dowiedzieć, co w sieci mówi się o nich i ich ofercie, a także np. jakie są najpopularniejsze tematy w branży i jakie są opinie o ich konkurencji. Bezpłatnie mogą skorzystać z okresu testowego (14 dni).

Publikacja zamieszczona w social mediach to finalny efekt wieloetapowego procesu. Najpierw trzeba przygotować pomysły, teksty, grafiki, rozłożyć komunikację w czasie. Do usystematyzowania tych czynności – bez względu na to, czy jesteś pracownikiem agencji, czy prowadzisz profil swojego sklepu – warto korzystać z narzędzi wspierających zarządzanie mediami społecznościowymi. Przedsiębiorcy powinni zdawać sobie sprawę z tego, że nie ma jednego “złotego” rozwiązania, które pozwoli zapanować nad działaniami w takich serwisach. Warto mieć na uwadze, że takie aplikacje mają pomagać, a nie zastępować pracę specjalistów, dlatego - aby zapewnić najlepsze wyniki - powinno się samemu przetestować różne alternatywy i wybrać rozwiązania, które najbardziej nam odpowiadają.