164 mld zł na drogi i infrastrukturę

18-07-2007, 18:53

W publikacji podsumowującej 365 dni funkcjonowania gabinetu Jarosława Kaczyńskiego rząd informuje, że w ciągu najbliższych lat łączny koszt inwestycji drogowych i infrastrukturalnych wyniesie 164 mld zł.

Przygotowywany przez rząd Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2007-2015 zakłada budowę 770 km autostrad w systemie tradycyjnym, 375 km autostrad w systemie koncesyjnym, ponad 2,8 tys. km dróg ekspresowych, 487 km obwodnic. Poza tym program przewiduje modernizację około 2 tys. km dróg krajowych. Uwzględnia też szacowane na 22,5 mld zł inwestycje związane z przygotowaniem do Euro 2012.

Według informacji rządu, w 2006 r. na zadania drogowe przeznaczono rekordową ilość środków: wydano 7,2 mld zł, z czego 2,6 mld zł stanowiły środki z budżetu państwa, a 4,6 mld zł z Krajowego Funduszu Drogowego.

W lipcu 2006 r. premier J. Kaczyński otworzył 103-kilometrowy odcinek autostrady A2 Konin-Stryków. Gruntownie przebudowany został odcinek autostrady A4 Wrocław-Krzywa o długości 92 km. W marcu br. wbito pierwszą symboliczną łopatę pod budowę autostrady A1 na odcinku Sośnica-Bełk. Autostrada na całej długości (od Gdańska do Gorzyczek) ma być gotowa do 2010 r.

W kwietniu br. ruszyła budowa autostrady A4 na 20-kilometrowym odcinku Kraków-Szarów oraz na 50-kilometrowym odcinku Krzyżowa- Zgorzelec. Zgodnie z planami, do 2012 r. trasa A4 będzie gotowa na całej planowanej długości od granicy zachodniej (Zgorzelec) do wschodniej (Korczowa).

Oddano do użytku ponad 55 km dróg ekspresowych, a 76 km jest w budowie. Ponad 2 mld zł przeznaczono na pokrycie nową nawierzchnią ponad 2 tys. km dróg. W 2007 r. wyremontowanych zostanie kolejnych 1,7 tys. km, informuje broszura.

Według publikacji, budowę autostrad i dróg krajowych ma przyspieszyć powołanie drogowych spółek specjalnego przeznaczenia (SSP); przygotowaną przez rząd ustawę regulująca ich powstawanie w styczniu br. przyjął parlament. Działania SSP mają też polepszyć absorpcję środków unijnych. Pierwsze spółki będą nadzorować budowę dróg ekspresowych S-3 i S-19 oraz Warszawskiego Węzła Drogowego.

W kwestii poprawy bezpieczeństwa na drogach rząd wymienia wprowadzenie od kwietnia br. obowiązku jazdy z włączonymi światłami mijania przez całą dobę cały rok. Tę zasadę wprowadziła nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym z marca 2007 r.

W lutym br. rząd przyjął projekt ustawy o kierujących pojazdami. Określa on zasady szkolenia kierowców oraz ma eliminować oszustwa i korupcję podczas ubiegania się o prawo jazdy. Obecnie nad ustawą pracuje parlament.

Jak podano w publikacji, w maju br. rząd przyjął "Program rozwoju sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych" określający zasady budowy i lokalizacji lotnisk. Program zakłada, że w pierwszej kolejności sieć lotnisk regionalnych powinna zostać uzupełniona o porty zlokalizowane w województwach: zachodniopomorskim, warmińsko- mazurskim, podlaskim, lubelskim i świętokrzyskim.

Niezależnie od rozwoju portów regionalnych i lokalnych kontynuowane będą prace nad budową centralnego lotniska dla Polski. Koszty przedsięwzięcia oszacowane są na kilka miliardów euro.

Jak informuje rządowa broszura, w latach 2007-2013 rozwijanych będzie głównie 8 lotnisk: Warszawa-Okęcie, Kraków-Balice, Katowice- Pyrzowice, Gdańsk-Rębiechowo, Wrocław-Starachowice, Poznań-Ławica, Szczecin-Goleniów, Rzeszów-Jasionka. Po raz pierwszy sektor lotniczy uzyska wsparcie z Funduszu Spójności w wysokości 346 mln euro.

W kwietniu 2007 r. rząd przyjął "Strategię dla transportu kolejowego do 2013 roku". Strategia zakłada oddłużenie do 2009 r. spółki PKP Przewozy Regionalne, której dług na koniec 2006 r. wyniósł ponad 2,1 mld zł i znacznie przewyższa wartość majątku spółki. Przewiduje się, że spółka ta otrzyma w latach 2008-2009 pożyczkę z budżetu państwa w wysokości 1,8 mld zł. Z chwilą rozpoczęcia oddłużenia spółka zostanie przekazana nieodpłatnie w równych częściach 16 samorządom wojewódzkim.

Planuje się również oddłużenie spółki PKP SA, której zobowiązania sięgają 5,6 mld zł. Według założeń długi przedsiębiorstw mają być spłacone z pożyczki udzielonej przez Skarb Państwa. Pełne oddłużenie spółki będzie możliwe dopiero w 2022 r. (PAP)

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / 164 mld zł na drogi i infrastrukturę