2013 nie taki straszny, jak go malują

  • Jacek Kowalczyk
opublikowano: 11-01-2013, 13:32

Kryzys? Jaki kryzys? Zarobki firm wzrosną w bieżącym roku o 14 proc. — prognozuje PKPP Lewiatan.

Perspektywy gospodarcze na 2013 r. rysują się dla Polski dość ponuro. Według większości prognoz, nasz PKB wzrośnie zaledwie o około 1,5 proc. Podobnego zdania jest PKPP Lewiata - prognozuje na bieżący rok 1,7 proc. wzrostu gospodarczego.

Mimo to Lewiatan wierzy, że z punktu widzenia finansów polskich przedsiębiorstw rozpoczynający się rok ma szansę okazać się niezłym okresem. Jak prognozuje, w 2013 r. firmy zarobią na czysto 102 mld zł. To o 12,5 mld zł więcej niż w 2012 r. Byłby to jeden z najlepszych wyników w ostatnim dwudziestoleciu. Do pobicia rekordu wszech czasów z 2011 r. sektorowi przedsiębiorstw zabraknie jedynie 1,5 mld zł (chodzi o dane dotyczące wyniku finansowego netto, publikowane na bieżąco przez GUS, sumujące wyniki firm zatrudniających przynajmniej 50 osób).

Jak to możliwe? Bo prowadzenie firmy będzie, w relacji do zarobków, nieco tańsze niż dotychczas. Jak prognozuje PKPP Lewiatan, w 2013 r. przychody przedsiębiorstw wzrosną o 4 proc., czyli utrzymają dynamikę sprzedaży na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego. Tymczasem koszty prowadzenia działalności dość wyraźnie wyhamują. W bieżącym roku wzrosną o 3,5 proc. wobec 4,7 proc. w minionym roku — prognozuje Lewiatan.

— W minionym roku zyski firm skurczyły się głównie dlatego, że szybko rosły koszty: surowców, pracy, transportu itd. Dynamika nakładów była wyższa niż dynamika przychodów. Teraz to się odwróci, koszty będą rosły wolniej niż przychody. Podwyżki płac będą niewielkie, zatrudnienie spadnie, ceny surowców będą względnie stabilne — tłumaczy Małgorzata Krzysztoszek, główna ekonomistka PKPP Lewiatan.

None
None
Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jacek Kowalczyk

Polecane