2,6 mld zł na intermodal

opublikowano: 30-10-2018, 22:00

Krajowe firmy planują inwestycje w platformy, lokomotywy i terminale. Połowę kosztów — czyli 1,3 mld zł — pokryje Bruksela.

Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) opublikowało listę beneficjentów, którzy dostaną dofinansowanie inwestycji intermodalnych. 31 podmiotów może liczyć na 1,33 mld zł z Komisji Europejskiej. Pokryje to połowę kosztów planowanych przez nie inwestycji, szacowanych w sumie na 2,6 mld zł.

— Beneficjenci realizujący zaakceptowane przez CUPT projekty kupią co najmniej 48 lokomotyw i ponad 4,2 tys. specjalistycznych wagonów lub naczep i platform do przewozu intermodalnego. Wspartych zostanie również 12 terminali intermodalnych — wylicza Przemysław Gorgol, kierujący CUPT.

Planowana jest ich rozbudowa, zakup suwnic i innego sprzętu do realizacji operacji intermodalnych.

Na Jedwabnym Szlaku

Aż 300 mln zł z dotacji unijnych dostaną PKP Cargo. Przeznaczą je na zakup wielosystemowych lokomotyw i wagonów przeznaczonych do przewozów intermodalnych. Dofinansowanie tej inwestycji wyniesie prawie 94,4 mln zł. Drugie zadanie giełdowej spółki dotyczy zakupu platform intermodalnych, na co otrzyma niemal 183,5 mln zł z funduszy unijnych. Za trzecią inwestycję odpowiadać będzie spółka PKP Cargo Centrum Logistyczne Małaszewicze.Ponad 12,8 mln zł dofinansowania przeznaczy ona na modernizację i rozbudowę terminala intermodalnego w Małaszewiczach wraz z zakupem niezbędnego wyposażenia.

— Klienci będą zamawiać u nas coraz więcej usług intermodalnych. Dlatego też przygotowujemy terminal w Małaszewiczach do przyjmowania większego potoku kontenerów transportowanych między Chinami a Unią Europejską w ramach projektu Nowego Jedwabnego Szlaku — mówi Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo.

Pierwsza trójka

Najwyżej jednak CUPT oceniło projekt konkurenta, czyli PCC Intermodal, dotyczący rozbudowy za 19 mln zł terminala w Kutnie. Giełdowa spółka otrzyma jednak również 89,45 mln zł na zakup lokomotyw i platform do obsługi połączeń intermodalnych w Unii Europejskiej. Na liście zwycięzców CUPT umieściło też inne projekty PCC Intermodal, dotyczące m.in. rozbudowy terminala kontenerowego w Gliwicach, czy zakupu lokomotyw manewrowych do obsługi punktów przeładunkowych. Na drugim miejscu, wśród najlepiej ocenianych, CUPT zamieścił projekt Lotosu Kolej, dotyczący zakupu taboru za 74,3 mln zł. Na trzecim miejscu uplasowała się spółka Rail Capital Partners (RCP), która chce inwestować w lokomotywy. Dostanie na to z Brukseli 82,3 mln zł. RCP to spółka Polskiego Funduszu Rozwoju, założona wspólnie z Pesą, kupująca i szukająca dzierżawców jej pojazdów.

Nieco mniej, bo 48,5 mln zł dostanie za zakup lokomotyw wielosystemowych spółka Industrial Division. To podmiot zajmujący się dzierżawą pojazdów kolejowych, w który w 2016 r. zainwestował fundusz Abris.

Pociąg kontra samochód

Sporym zaskoczeniem jest umieszczenie na liście beneficjentów spółki Cedrob Cargo, która otrzyma 12,6 mln zł unijnego dofinansowania.

— Na razie uruchomimy dwa składy. Potrzebujemy sześciu, ale najpierw musimy nauczyć się działać na rynku intermodalnym — mówi Andrzej Goździkowski, prezes Cedrobu.

Zapewnia, że nie będzie nimi woził kurczaków. Wejście w intermodalność traktuje jako uzupełnienie dostaw w łańcuchu produkcyjnym. Informuje, że spółka już w listopadzie przekroczy zapotrzebowanie na dostawy 1 mln ton paszy, czyli około 100 tys. ton miesięcznie. To ilość, którą trudno przewieźć samochodami, dlatego chce wzmocnić segment logistyczny i rozwinąć dostawy koleją.

Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej uważa, że coraz więcej przedsiębiorców będzie preferować kolejowe. Podkreśla też, że na liście beneficjentów CUPT znaleźli się przedsiębiorcy z różnych sektorów gospodarki proponujący różne rodzaje inwestycji na rynku. Dzięki rozdysponowaniu funduszy unijnych między wielu, zarówno dużych, jak też małych graczy, konkurencja na rynku intermodalnym nie zostanie zaburzona. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / 2,6 mld zł na intermodal