300 mln zł na 6,5 km drogi

PAP, DI
opublikowano: 02-09-2010, 14:44

Kosztem blisko 300 mln zł do końca 2013 r. samorząd Tychów na Śląsku przebuduje przebiegające przez to miasto fragmenty popularnych dróg krajowych nr 1 i 86.

Związane z tym utrudnienia dla kierowców rozpoczną się w połowie przyszłego roku i potrwają 2,5 roku.

Szczegóły inwestycji, która ma znacząco usprawnić tranzytowy przejazd przez Tychy oraz ruch lokalny, przedstawił w czwartek prezydent miasta Andrzej Dziuba. Jak mówił, inwestycja będzie miała kapitalne znaczenie dla komunikacji w całym regionie. Chodzi o niespełna 6,5-kilometrowy odcinek, gdzie zbiega się prowadząca z Katowic droga nr 86 z krajową "jedynką", łączącą północ i południe Polski. To główna droga tranzytowa w kierunku Bielska-Białej i granicy z Czechami w Cieszynie, część międzynarodowego korytarza transportowego.

W szczycie przez Tychy przejeżdża tym odcinkiem ok. 20 tys. aut na godzinę. Prognozy wskazują, że za pięć lat może to być nawet 55 tys. Już teraz duża liczba samochodów, sygnalizacja świetlna i liczne skrzyżowania powodują, że tworzą się tam potężne korki. Bez modernizacji za pięć lat nastąpiłby niemal kompletny paraliż. Droga jest też niebezpieczna - generuje ponad 10 proc. wypadków i kolizji w Tychach.

Na inwestycję Tychy pozyskały 253,4 mln zł z unijnego Funduszu Spójności, z puli przeznaczonej na działania na drogach krajowych wiodących przez miasta na prawach powiatu. Dalsze 46,2 mln zł dołoży samorząd. W efekcie w miejsce starej drogi powstanie zupełnie nowa, o wysokim standardzie.

- Zamierzamy w dużej części odseparować ruch tranzytowy od lokalnego. Powstanie m.in. nowy wiadukt i estakada w pobliżu głównego wjazdu do miasta, jakim jest ulica Niepodległości. Ruch lokalny będzie odbywał się pod estakadą, gdzie powstanie m.in. rondo - wyjaśnił prezydent miasta.

Dzięki temu z całego odcinka drogi krajowej, od lasu czułowskiego do Kobióra, zniknie hamująca ruch sygnalizacja świetlna, skrzyżowania będą bezkolizyjne. Powstaną nowe drogi serwisowe dla ruchu lokalnego oraz przejścia podziemne. Dziś droga krajowa dzieli miasto na dwie części i utrudnia komunikację w nim.

Władze miasta nie ukrywają, że przebudowa, która ma ruszyć w połowie przyszłego roku, będzie oznaczać olbrzymie utrudnienia zarówno dla tranzytu, jak i ruchu lokalnego. Na czas prowadzenia prac droga nie zostanie wyłączona z ruchu, ale będzie on się odbywał się jedną nitką, po jednym pasie w każdym kierunku. Spodziewane są olbrzymie korki.

Żeby usprawnić ruch, służby miejskie zaplanowały mniejsze inwestycje i zmiany organizacyjne, które mają odciążyć przebudowywany odcinek. Na newralgicznym w mieście skrzyżowaniu przy browarze ma być zmieniona organizacja ruchu. Na ul. Mikołowskiej drogowcy chcieliby utworzyć dodatkowy pas ruchu, na prowadzących do browaru torach kolejowych. Przedłużona zostanie ulica Towarowa, aby część ciężarówek (m.in. dostarczających komponenty do fabryki Fiata) mogła ominąć remontowany odcinek i zjechać w kierunku drogi krajowej nr 44. Część ruchu ma przenieść się na drogę krajową nr 81 Katowice-Wisła.

Przygotowania do inwestycji i pozyskania jej finansowania trwały cztery lata. Przez ten czas m.in. sporządzono kompletną dokumentację; za kilkaset tysięcy złotych samorząd kupił też grunty, potrzebne do realizacji projektu - formalnie w imieniu skarbu państwa powinien je nabyć wojewoda, ale jego urząd nie miał na to pieniędzy. Wkrótce będzie ogłoszony przetarg na inżyniera kontraktu, a w listopadzie - przetargi na wykonawców prac, którzy będą wyłonieni w marcu przyszłego roku.

Tyscy samorządowcy podkreślają, że to 140-tysięczne miasto jest w ogólnopolskiej czołówce pod względem wielkości pozyskanych unijnych funduszy w przeliczeniu na jednego mieszkańca. W Tychach kończy się realizacja projektu budowy i modernizacji kanalizacji, za 141 mln EUR. 75 mln EUR pochodziło z Funduszu Spójności. Wraz ze środkami na przebudowę dróg krajowych miasto pozyskało w ciągu kilku lat z UE ponad 555 mln zł.

Co tam, panie, w inwestycjach?
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE
×
Co tam, panie, w inwestycjach?
autor: Małgorzata Grzegorczyk
Wysyłany raz w miesiącu
Małgorzata Grzegorczyk
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP, DI

Polecane