Nero Izolacja, specjalizująca się w sprzedaży izolacji technicznych wykorzystywanych m.in. w przemyśle stoczniowym, energetycznym i budynkach użyteczności publicznej, w ciągu trzech lat chce otworzyć 8-10 oddziałów. To efekt przejęcia większości udziałów w spółce z podwarszawskich Michałowic przez 3W Dystrybucję Budowlaną (3W DB).
Umowa w tej sprawie została podpisana pod koniec października. — Spółka zmieni nazwę na 3W Izolacje Techniczne. My mieliśmy oddziały pod Warszawą i w Łodzi. Nowy wspólnik jest dużo większym graczem, także dla naszego rozwoju to dobry kierunek — tłumaczy Janusz Szczepanik, prezes Nero Izolacji.
— Na inną skalę, ale chcemy z Nero powtórzyć historię 3W DB — zaznacza Artur Paleczny, wiceprezes 3W DB. 3W DB powstała w 2009 r. Specjalizuje się w dostawach materiałów budowlanych dla generalnych wykonawców i innych hurtowni. Obecnie ma 37 placówek w całej Polsce i celuje w pół miliarda obrotów rocznie. Dotychczas przejmowała raczej aktywa innych firm, a nie je same. Transakcja z Nero jest więc o tyle nietypowa, że przejęta spółka pozostanie na rynku jako samodzielny podmiot.
Mniejszy przejmuje większego
Inaczej było z siecią hurtowni Raab Karcher, której przejęcie od francuskiego Saint-Gobain zapewniło skokowy wzrost biznesu 3W DB. Kupował mniejszy od większego, bo gdy pod koniec 2013 r. podpisywano umowę, Raab Karcher miał 27 placówek, a 3W DB — 17. Rok później 3W DB przejęła jeszcze od Saint-Gobain hurtownię glazury i terakoty Cortina.
— Restrukturyzacja przejętych biznesów się udała. Nie straciliśmy obrotów, poprawiała się rentowność firmy. Kapitały własne wzrosły z 6 do 22 proc. sumy bilansowej — cieszy się Artur Paleczny. Nie udało się jednak osiągnąć zapowiadanej 3-procentowej rentowności.
— Na 3 proc. obecnie nie ma szans. Osiągalne jest 2-2,5 proc., ale też nie przy takim rozwoju jak nasz i nie takiej presji na marże jak obecnie. O ile deweloperzy cieszą się z rekordów sprzedaży, to przez brak zamówień publicznych rynek dla dostawców jest bardzo trudny. Nie specjalizujemysię w zamówieniach publicznych, ale jeśli w jakimś segmencie jest słabo, to firmy, które tam działają, szukają innych możliwości i wchodzą na nasze podwórko — tłumaczy Artur Paleczny.
Z drugiej strony 3W DB chce okres rynkowej posuchy wykorzystać do przejmowania lokalnych hurtowni. Do końca pierwszego kwartału 2017 r. planuje sfinalizować dwie akwizycje i jest otwarta na następne. — Cały czas aktywnie szukamy. Jeśli firma nie jest przysłowiowym „trupem”, to jesteśmy zainteresowani — deklaruje Artur Paleczny.
Drzwi i ubrania
W 2016 r. przejęło już wrocławską Europejską Grupę Zakupową (EGZ), której specjalizacja to drzwi.
— Z EGZ chcemy zrobić to, co zrobiliśmy z Cortiną. Jestem przekonany, że w naszej sieci sprzedaż płytek przyniesie w tym roku 30-40 mln zł przychodów. To samo może być z drzwiami — wyjaśnia Artur Paleczny. Natomiast na bazie szczecińskiej Apa Strip, również przejętej w 2016 r., 3W DB testuje sprzedaż narzędzi i odzieży roboczej. To wynik tego, że poza typowym składem budowlanym szczecińska hurtownia miała także sklep. — To sklep nie dla klientów detalicznych, ale wykonawców i instalatorów. Sprawdzamy, czy sprawdzi się u nas taki model, że ktoś kupuje tira wełny mineralnej i do tego dwie drabiny oraz ubranie — informuje Artur Paleczny. © Ⓟ


