5,4 mld zł na drogi Pomorza Zachodniego

Katarzyna KapczyńskaKatarzyna Kapczyńska
opublikowano: 2014-07-02 00:00

Drogowcy ułatwią dostęp do portów. Inwestycje w innych częściach kraju zostaną jednak o kilka lat wydłużone

Wczoraj przedstawiciele rządu rozpoczęli rozmowy z Komisją Europejską dotyczące inwestycji w polskie drogi, koleje i porty, które mają być realizowane w latach 2014-20. Nie czekając na finał ustaleń, resort infrastruktury i rozwoju przyśpiesza z przetargami, które ogłasza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Ministerstwo planuje dopisanie kilku projektów do załączników 5 i 6 drogowego programu obejmującego lata 2011-15, które realnie będą wykonywane do 2020 r.

Z myślą o portach

W tych załącznikach już znajdują się przedsięwzięcia warte 67,72 mld zł, na które GDDKiA ogłosiła przetargi. Dzięki dopisaniu kolejnych inwestycji wykonawcy mogą wkrótce spodziewać się konkursów na budowę dróg wartych prawie 5,4 mld zł. Powstaną odcinki tras S6 Szczecin — Koszalin wraz z obwodnicą Koszalina i Sianowa, a także obwodnice Szczecinka i Wałcza. „Są to inwestycje istotne z punktu widzenia poprawy dostępu do portów morskich” — tak decyzję o rozszerzeniu załączników uzasadnia resort infrastruktury.

— Cieszymy się z planowanego wpisania nowych inwestycji w załączniki, ale jednocześnie niepokoi nas to, że w 2014 i 2015 r. wydatki na inwestycje będą niższe, niż planowano — zaznacza Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

Odchudzanie i opóźnianie

Z powodu urealnienia (albo wydłużenia) harmonogramu realizacji inwestycji, w tym i przyszłym roku wydatki będą o 2 mld zł niższe, niż pierwotnie szacowano w rządowych dokumentach. Oto przykłady. Zgodnie z załącznikiem nr 5 przyjętym przez rząd w marcu 2014 r., tegoroczne wydatki na odcinek A1 Pyrzowice — obwodnica Częstochowy miały sięgnąć prawie 317 mln zł. Zgodnie z projektem nowego, urealnionego załącznika, tylko 17,8 mln zł. Podobnie wygląda sytuacja z budową odcinków na trasie Warszawa — Rabka, na które w tym roku miało pójść 749,7 mln zł. Planowane nakłady zmalały do 484,5 mln zł i wydłużył się termin realizacji — z 2019 na 2021 r. Duże zmiany dotyczą projektu budowy odcinków ekspresówki ze stolicy do Gdańska. Tegoroczne wydatki urealniono z 222,9 mln zł do 137,3 mln zł. Dobra wiadomość jest taka, że w przyszłym roku nastąpi przyspieszenie inwestycji, która — zamiast 1 mld zł — pochłonie 1,5 mld zł.

Resort infrastruktury da jednak wykonawcom więcej czasu, bo wydłużył termin wykonania robót — z 2017 na 2019 r. Do załącznika 5 dopisał także inwestycję w budowę trasy Olsztyn Wschód — Południe, a w załączniku 6 zmienił zapisy dotyczące obwodnicy tego miasta. W efekcie wartość projektów w załącznikach 5 i 6 sięgnie po zmianach 72,3 mld zł.

Ministerstwo infrastruktury tłumaczy zmiany aktualizacją kosztorysów i harmonogramów. Barbara Dzieciuchowicz obawia się, że spowolnienie jest efektem zadyszki Krajowego Funduszu Drogowego. To główne źródło finansowania rządowych inwestycji drogowych. Rząd, obawiając się problemów z wykupem obligacji KFD, zmienił prawo, pozwalając na rolowanie części zadłużenia.