6 spółek narażonych na wschodnie ryzyko

opublikowano: 24-03-2014, 13:41

Analitycy DM IDMSA spośród 80 monitorowanych spółek wskazali sześć tych, które mają największą ekspozycję na rynku ukraiński i rosyjski.

Ponieważ nie zanosi się na szybkie rozwiązanie problemów na linii Rosja-Ukraina, analitycy Domu Maklerskiego IDMSA radzą serio traktować ryzyko „zarażenia” polskie gospodarki, m.in. z powodu zakłóceń w wymianie handlowej (w tym w dostawach gazu) i spadku tempa wzrostu PKB za wschodnią granicą. W najnowszym raporcie wskazali spółki, na które kryzy może wpłynąć w największym stopniu.

None
None

1.    Rovese. Ukraina, Rosja, Białoruś, Kazachstan i inne kraje regionu mają łącznie ponad 50-procentowy udział w przychodach. Grupa posiada 3 fabryki na Ukrainie (24 proc. mocy produkcyjnych ceramiki sanitarnej), trzy w Rosji (24 proc. ceramiki sanitarnej i 22 proc. mocy produkcyjnych płytek ceramicznych). Rośnie ryzyko presji podażowej na krajowym rynku, ze względu na to, że konkurencja również ma sporą ekspozycją na rynki wschodnie.

2.    Decora. Firma ma fabrykę na Białorusi. Eksport za wschodnią granicę to 35 proc. przychodów.

3.    LPP. Rosja ma mieć w 2014 r. 20-procentowy udział w powierzchni handlowej i 24-procenotwy w przychodach, a Ukraina – odpowiednio – 4 i 6-procentowy. Spółka narażona jest na ryzyko kursu walutowego (zwłaszcza RUB/PLN).

4.    Asbis. Spółka ma dużą ekspozycję na rynki Ukrainy i Rosji (10 oraz 20 proc. przychodów i jeszcze większy udział w zyskach). Wartość niezabezpieczonych należności na Ukrainie to około 10 mln USD. Ryzyka wiążą się z potencjalnym spadkiem sprzedaży, dewaluacją hrywny i rubla wobec dolara, który jest walutą, w której spółka raportuje oraz ewentualnymi odpisami należności.

5.    Mercor. Spółka ma bezpośrednią ekspozycją na Rosję poprzez zarejestrowaną tam spółkę zależną. W 2013 r. udział tego rynku w sprzedaży skonsolidowanej sięgał 10 proc., a firma notowała tam ponadprzeciętne marże. Ekspozycja na Ukrainę jest mniejsza.

6.    Getin Holding. Ponad połowa przychodów i zysków generowana jest na rynkach wschodnich. Spodziewamy się, że biznesy w Rosji i na Ukrainie skurczą się, a negatywne skutki spotęguje osłabienie tamtejszych walut.

Ponadto DM IDMSA wśród spółek umiarkowanie narażonych – pośrednio lub bezpośrednio - na problemy naszych wschodnich sąsiadów wskazuje Ceramikę Nową Galę, Kęty, BSC Drukarnię Opakowań, Integer.pl, Asseco Poland, TVN, Kopex i Famur.  [KZ]

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Zatoński

Polecane