...a konkurenci nie pozostają w tyle

Paweł Janas
opublikowano: 17-07-2000, 00:00

...a konkurenci nie pozostają w tyle

W 2004 r. w Polsce ma działać 150 hipermarketów. Jednocześnie największe koncerny handlowe zapowiadają, że do 2003-04 r. wybudują 50-60 nowych supermarketów. Za kilka lat na rynku będą się już tylko liczyć Tesco, Carrefour, Metro oraz Casino.

W Polsce działa obecnie około 80 zagranicznych hipermarketów. Najbardziej aktywne są koncerny Auchan, Geant, Tesco, Carrefour, Leclerc, Real, OBI, HIT, IKEA, Praktiker, Castorama czy Leroy Merlin. Już niedługo można się spodziewać szybkiej ekspansji każdej z tych firm, lokujących się zwykle w średnich i dużych miastach.

Według prognoz, w 2004 r. będzie w Polsce działało już około 150 tego typu placówek.

Analitycy przewidują, że za kilka lat powierzchnia handlowa w Polsce będzie rosnąć w tempie 400 tys. mkw. rocznie. Wielu z nich podkreśla, że perspektywy rozwoju rynku w Polsce są bardzo dobre. Wiąże się to m.in. ze wzrostem dochodów ludności oraz rosnącą konsumpcją społeczeństwa. Jej wzrost jest szacowany na 4-5 proc. rocznie.

Wielkość powierzchni handlowej, przypadającej na jednego mieszkańca Polski, wynosi 0,6 mkw., podczas gdy w Europie Zachodniej sięga 2 mkw. Stąd wielkie koncerny handlowe obecne w Polsce liczą na ponad 50-proc. potencjał gospodarstw domowych, które nigdy jeszcze nie robiły zakupów w hipermarketach. Mają więc nadzieję, że inwestowanie w obiekty wielkopowierzchniowe będzie w najbliższych latach bardzo opłacalne.

Zdaniem Piotra Kaszyńskiego z firmy Healey & Baker, w kilkuletniej perspektywie na polskim rynku centrów handlowych dominować będą cztery koncerny: Tesco, Carrefour (Carrefour, Champion), Metro (Makro, Real, Praktiker) oraz Casino (Geant, Leader Price).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Polecane