ABC Data straciła monopol na chińskie komórki

Xiaomi, producent elektroniki pod marką Mi, ma w Polsce drugiego dystrybutora. Został nim Ingram Micro.

ABC Data, która do tej pory była jedynym oficjalnym przedstawicielem Xiaomi na polskim rynku, miała dużo powodów do zadowolenia z tej współpracy. Po roku budowy kanału sprzedaży w segmencie sklepów specjalizujących się w elektronice i sprzęcie, udział w rynku urządzeń z logo Mi zwiększył się do około 10 proc. W II kwartale giełdowa spółka zanotowała 140. procentowy wzrost sprzedaży produktów Xiaomi w porównaniu z pierwszym kwartałem. Po dwóch miesiącach od wejścia do krajów bałtyckich zdobyła tam 4,5 proc. rynku smartfonów. Jesienią marka może zostać wprowadzona przez ABC Datę na kolejne rynki, tym razem na południe od Polski. Prowadzone są też rozmowy z kolejnym po Play operatorem o wprowadzeniu chińskich smartfonów do oferty. ABC Data nie jest już jednak jedynym autoryzowanym dystrybutorem chińskiego producenta na krajowym rynku. Jak dowiaduje się PB, od pewnego czasu autoryzacje na sprzedaż Xiaomi w Polsce ma też Ingram Micro Poland. Na razie w ofercie ma głównie smartfony.

Zobacz więcej

Wejście smoka: Dzięki współpracy z ABC Data smartfony Xiaomi przebojem wdarły się na rynek. Po niecałym roku chińska marka, wskoczyła na czwarte miejsce w Europie Środkowej i Wschodniej. Wg. firmy analitycznej Canalys w drugim kwartale chiński producent sprzedał 1,1 mln urządzeń, co dało mu 7-procentowy udział w rynku. Fot. Bloomberg

— Umowa jest skonstruowana w taki sposób, że Ingram może sprzedawać pełne portfolio tego producenta — mówi osoba zbliżona do dystrybutora. Xiaomi to nie tylko smartfony i akcesoria. W ofercie są np. kamery, oczyszczacze powietrza, skutery elektryczne i drony. Czy pojawienie się drugiego dystrybutora na rynku przełoży się negatywnie na marże ABC Daty na tym asortymencie?

— To naturalne, że producent, któremu szybko rośnie biznes, dywersyfikuje kanały sprzedaży. My nadal utrzymujemy i rozwijamy posiadanekanały sprzedaży. Nie spodziewamy się spadku marż na Xiaomi — nie będzie wojny cenowej, gdyż kanały miedzy nami i Ingramem są podzielone — mówi Dominik Wierusz- Walknowski z ABC Daty. Informację o podziale kanałów usłyszeliśmy też w Ingramie. Osoby znające branżę twierdzą jednak, że w praktyce może to nie być możliwe.

— Wiadomo, że każdy będzie chciał kupować u tego, kto oferuje lepszą cenę i z kim ma lepszą relację. Nie da się tak podzielić kanałów, żeby nie konkurować. Ingram jest w trakcie wielu zmian, dlatego bardziej aktywnie wejdzie do gry zapewnew czwartym kwartale i wówczas zobaczymy — mówi osoba z branży dystrybucji.

— Trudno powiedzieć, jak w praktyce miałoby to wyglądać, może to jakaś umowa miedzy nimi, żeby nie oferować produktów tym samym klientom — mówi przedstawiciel innego dystrybutora. Na rynku mówi się jednocześnie, że prawdopodobne jest pojawienie się w Polsce także trzeciego dystrybutora Xiaomi. Ingram Micro to jeden z największych światowych dystrybutorów. W ostatnim rankingu Fortune 500 został sklasyfikowany na 62. pozycji, przy przychodach ponad 46 mld USD. W 2016 r. Ingram Micro wszedł w skład chińskiego konglomeratu HNA z siedzibą w Hajnan. W lutym 2016 r. Ingram wszedł do Polski, przejmując oddział RRC w regionie Europy Środkowej i Wschodniej. Przejęcie miało znacząco zwiększyć sprzedaż spółki w tej części kontynentu. ABC Data ogłosiła kontrakt dystrybucyjny z Xiaomi we wrześniu 2016 r. Według firmy analitycznej Canalys, w drugim kwartale 2017 r. w Europie Środkowej i Wschodniej chiński producent sprzedał 1,1 mln urządzeń, co dało mu 7-procentowy udział w rynku i czwarte miejsce w rankingu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Grzegorz Suteniec

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / ABC Data straciła monopol na chińskie komórki