Agora może wybrać dywersję w walce z „Faktem”

20-10-2003, 18:19

ISB: Wydawnictwo Axel Springer Polska (ASP) zamierza w ciągu najbliższego roku wydać od 15 do 20 mln euro na promocję dziennika „Fakt”, poinformował prezes ASP Wiesław Podkański na poniedziałkowej konferencji prasowej. „Fakt. Gazeta Codzienna”, której zadaniem jest zapełnić lukę między „Gazetą Wyborczą” (GW) a „SuperExpressem” (SE) pojawi się na rynku w środę.

Prezes Podkański nie ujawnił jednak ile wyniesie całkowity koszt wprowadzenia na rynek nowego tytułu. Zdaniem analityków budżet takiego projektu musi znacznie przekraczać 100 mln zł.

Podkański powiedział, że inwestycja ta zwróci się po 5-7 latach. Nie podał jednak, jakie wpływy ma przynosić wydawnictwu nowy dziennik.

„Do tej pory, średnio nasze przychody wzrastały rocznie o 20-25%. Spodziewam się, że w związku z nową gazetą w przyszłym roku ten wzrost będzie znaczny, sięgający nawet 50%” - powiedział Podkański.

Nowy dziennik „Fakt” będzie najtańszą gazetą codzienną – będzie kosztował 1 zł i początkowo ukazywał się w nakładzie 700 tys. egzemplarzy. Według prezesa ASP "Fakt" będzie adresowany do nowego kręgu czytelników, innego niż czytelnicy „GW” i „SE”.

„Szukaliśmy takiego obszaru czytelniczego, w którym istnieje zapotrzebowanie na coś nowego. Z przeprowadzonych przez nas analiz rynkowych wynikało jednoznacznie, że istniej dość spora luka pomiędzy ‘Super Expressem’ a ‘Gazetą Wyborczą’” - powiedział Podkański.

W dzienniku znajdą się informacje polityczne, komentarze, ekonomia przedstawiona z punktu widzenia zwykłego obywatela.

Grzegorz Jankowski, redaktor naczelny „Faktu” powiedział, że nowy dziennik nie będzie „szedł na wojnę” ani epatował sensacją.

„W przeciągu półtora roku chcielibyśmy ustabilizować sprzedaż na poziomie nie mniejszym niż 200 tys. egzemplarzy. Po trzech latach chcielibyśmy zwiększyć sprzedaż ‘Faktu’ do przynajmniej 300 tys. egzemplarzy” – zapowiedział Podkański.

Obecnie średni nakład dzienny „Gazety Wyborczej” waha się między 530 a 540 tys.

Według spekulacji prasowych nad projektem nowego dziennika, mającego być odpowiedzią na projekt ASP, pracowała przez jakiś czas spółka Agora, która wydaje „Gazetę Wyborczą”.

Obecnie przedstawiciele Agory dość enigmatycznie wypowiadają się na temat nowych projektów wydawniczych.

Nieoficjalnie mówi się, że zamiast nowego dziennika Agora zdecydowała się na dywersyjną taktykę walki z „Faktem”, tzn. za pomocą dwóch już istniejących tytułów.

Służyć temu ma przeprowadzenie zmian w „Gazecie Wyborczej”, takich jak nowy layout, zmiana dni w które ukazują się określone dodatki tematyczne i wprowadzenie nowego – „Wysokich Obrotów”.

Zmiany te mają pomóc w pozyskaniu nowych czytelników z „wyższej półki” z kręgu potencjalnego audytorium „Faktu”.

Natomiast czytelników z „niższej półki” potencjalnego audytorium „Faktu” ma odebrać nowemu dziennikowi bezpłatne „Metro”, które zacznie się ukazywać częściej, będzie miało większą objętość i będzie bardziej atrakcyjne pod względem czytelniczym.

Od lata 1989 do chwili obecnej na polskim rynku pojawiło się około 65 nowych gazet codziennych, w tym niemal 40 regionalnych. Spośród nich do dziś ukazuje się kilkanaście.

Średni czas rynkowej egzystencji tych z nowowprowadzanych tytułów, które już się nie ukazują wynosił 16 miesięcy. Najczęstszą przyczyną zejścia z rynku była słabość kapitałowa wydawców i brak konsekwencji w realizacji przyjętej strategii.

Zdaniem Podkańskiego na rynku raczej nie ma już miejsca na kolejne dzienniki, a jeśli się pojawią, to może dojść do wyniszczającej wojny cenowej.

W 2002 roku sprzedaż ASP wydającego 17 czasopism , wzrosła o 28 proc. do 259,3 mln zł. Spółka miała wówczas 457 tys. zł straty netto wobec 19 mln zł straty rok wcześniej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Agora może wybrać dywersję w walce z „Faktem”