Czytasz dzięki

AI ograniczy koszty przewoźników

opublikowano: 29-06-2020, 22:00

Grupa Inelo startuje z wartym 7 mln zł programem badawczym nad wykorzystaniem sztucznej inteligencji w transporcie ciężkim.

Projekt, którego celem jest wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI) w rozwiązaniach optymalizacyjnych dla transportu ciężarowego, uzyskał dofinansowanie w formie grantu z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Na cały projekt zostanie przeznaczonych 7 mln zł. Kwota pozwoli zbadać potencjał AI w działaniach na rzecz ograniczenia kosztów operacyjnych firm transportowych, m.in. redukcji zużycia paliwa i bardziej efektywnego planowania zasobów w realizacji zleceń.

Grupa Inelo pracuje nad systemem planowania tras i zleceń dla
branży transportowej, który będzie wykorzystywał sztuczną inteligencję. Efekty
badań poznamy za dwa lata.
Zobacz więcej

INTELIGENCJA W CIĘŻARÓWCE:

Grupa Inelo pracuje nad systemem planowania tras i zleceń dla branży transportowej, który będzie wykorzystywał sztuczną inteligencję. Efekty badań poznamy za dwa lata. Fot. Bloomberg

— Rynek rozwiązań technologicznych dla transportu będzie rósł, bo coraz więcej firm transportowych widzi realne korzyści z wykorzystania technologii. Kolejny etap jego rozwoju to wdrożenie zaawansowanych systemów opartych m.in. na sztucznej inteligencji. Na tym właśnie skupia się nasz projekt badawczo-rozwojowy. Pracujemy nad rozwiązaniami, które będą wykorzystywać AI na skalę unikatową w tej branży — mówi Magdalena Magnuszewska, prezes Grupy Inelo.

Sztuczna inteligencja będzie w najbliższych latach motorem napędowym rozwoju nie tylko branży IT, ale całej gospodarki. Z opracowania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wynika, że do 2025 r. wartość globalnego rynku AI wzrośnie do ponad 190 mld USD, a rozwiązania na niej oparte wdroży aż 97 proc. największych międzynarodowych firm.

Projekt badawczo-rozwojowy Grupy Inelo koncentruje się na dwóch obszarach. Pierwszy dotyczy stworzenia algorytmu, który zautomatyzuje analizę danych z systemu telematycznego, co pozwoli uzyskać wytyczne dla bardziej ekonomicznej jazdy, a co za tym idzie — zredukować zużycie paliwa. Szacuje się, że zakup paliwa stanowi nawet jedną trzecią kosztów firmy transportowej, a stosowanie zasad ecodrivingu pozwala obniżyć zużycie o 5-10 proc.

— Do tej pory analizy zużycia paliwa były prowadzone ręcznie. Nasz algorytm będzie pierwszym tak zaawansowanym rozwiązaniem, że proces będzie można zautomatyzować i prowadzić bardziej skutecznie. Liczba zmiennych i danych, które należy uwzględnić, sprawia, że wsparcie sztucznej inteligencji jest bezcenne. Co więcej, automatyzacja sprawi, że ecodriving stanie się bardziej dostępny także dla mniejszych graczy. Dotychczas realizacja tego procesu wymagała oddelegowania wyszkolonego pracownika, na co zazwyczaj mogły pozwolić sobie tylko większe firmy — mówi Tomasz Biernat z Grupy Inelo.

Drugi obszar projektu dotyczy usprawnienia funkcji szacowania czasu dojazdu (ETA). Będzie to możliwe dzięki integracji danych z systemów mapowych z informacjami o dostępnym czasie pracy kierowców zgodnie ze wszystkimi regulacjami. Zastosowanie sztucznej inteligencji umożliwi znacznie dokładniejsze szacowanie czasu realizacji zleceń transportowych, co doprowadzi do bardziej efektywnego wykorzystania floty. Badania, realizowane we współpracy z Politechniką Łódzką, mają się zakończyć w połowie 2022 r. W grudniu 2019 r.

Grupa Inelo zainwestowała w zakup udziałów w spółce Marcos BIS, specjalizującej się w oprogramowaniu do zarządzania transportem. Do grupy należą również marki: GBOX (system lokalizacji i monitorowania obsługujący 30 tys. pojazdów), Tachoscan Control, 4Trans (programy do analizy i rozliczania czasu pracy kierowców) oraz OCRK (usługa outsourcingu rozliczeń dla przewoźników). W sumie z produktów i usług Inelo korzysta ponad 10 tys. firm transportowych i 41 instytucji kontrolnych w 22 krajach w Europie.

Sprawdź program "XVII Forum Menedżerów Polskiej Logistyki Polska Logistyka" 5-6 października 2020, Warszawa >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane