Alibaba i miliony Polaków

opublikowano: 06-02-2020, 23:59

Polacy robią coraz więcej e-zakupów w Chinach, bo kuszą ich niskie ceny i nie odstrasza długi czas wysyłki. Czy rodzime firmy powinny się bać?

Na polskim rynku handlu internetowego od lat niepodzielnie króluje Allegro, które radzi sobie świetnie z amerykańskimi konkurentami: przed laty bez większych trudności odparło próbę podboju w wykonaniu eBaya, a i wchodzący na raty do Polski Amazon jest mu niestraszny. Zagrożenie przyszło jednak z innej strony – z Chin, skąd wywodzi się zyskująca na popularności platforma AliExpress.

Z ostatniego badania polskiego internetu, przeprowadzonego przez firmę Gemius, wynika że w grudniu 2019 r., a więc w najgorętszym w e-handlu okresie przedświątecznym, aplikacja mobilna AliExpress była wśród polskich użytkowników popularniejsza od aplikacji Allegro.

Nie oznacza to jeszcze, że na chińskiej platformie kupujemy więcej, niż u krajowego lidera - ale może oznaczać rynkowe przesilenie, tym bardziej, że AliExpress w końcówce 2019 r. podpisał umowę z InPostem, dzięki której przesyłki z Chin mogą trafiać prosto do polskich paczkomatów.

Postanowiłem porozmawiać z ekspertami i przedstawicielami biznesu o tym, czy Chińczycy mogą zapanować nad polskim e-handlem - i w jaki sposób my, Polacy, kupujemy produkty na azjatyckich platformach. Moim pierwszym gościem jest Katarzyna Binert z Gemiusa, z którą rozmawiam o tym, czy w danych rzeczywiście widać rośnięcie w siłę przez chińskie serwisy i czy Allegro powinno czuć się zagrożone.

Następnie rozmawiam właśnie z Allegro - jego rzecznik Paweł Klimiuk mówi mi o tym, czy czuje chiński oddech na plecach i co reprezentowana przez niego platforma robi, by pozostać polskim liderem.

Dwaj kolejni rozmówcy mówią mi o różnych aspektach robienia zakupów na zagranicznych, zwłaszcza azjatyckich platformach zakupowych. Pierwszy to Marcin Glogowski, kierujący PayPalem w Europie Środkowej i Wschodniej, który wie, jak i kiedy płacimy za zakupy - i czego boimy się, kupując w Chinach. Drugi to Edwin Osiecki, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w DHL Express Polska, znający od podszewki proces obsługi logistycznej międzynarodowych przesyłek.

Na koniec rozmawiam Karoliną Załęgowską, wiceprezeską Instytutu Boyma, czyli think-tanku wyspecjalizowanego w tematyce dalekowschodniej. Opowiada mi ona o tym, że w chińskim przypadku biznes to nie jest nigdy tylko biznes - to także polityka i element realizacji globalnej strategii kraju, który ma wielkie ambicje.

Uzupełnieniem moich rozmów jest wywiad z Garym Toppem, kierującym AliExpressem w krajach naszego regionu, który można przeczytać na stronie pb.pl.

Zapraszam do wysłuchania podcastu. Wszystkie odcinki Pulsu Biznesu do słuchania na www.pb.pl/dosluchania i w Twojej aplikacji podcastowej (np. na Spotify lub w Lectonie).

bc64433c-8c2e-11e9-bc42-526af7764f64
Puls Innowacji
Najważniejsze informacje o rozwoju i finansowaniu nowych technologii. Ciekawostki ze świata gigantów, start-upów i funduszy VC
ZAPISZ MNIE
Puls Innowacji
autor: Anna Bełcik
Wysyłany raz w tygodniu
Anna Bełcik
Najważniejsze informacje o rozwoju i finansowaniu nowych technologii. Ciekawostki ze świata gigantów, start-upów i funduszy VC
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy