Alibaba i miliony Polaków

Marcel ZatońskiMarcel Zatoński
opublikowano: 2020-02-06 23:59

Polacy robią coraz więcej e-zakupów w Chinach, bo kuszą ich niskie ceny i nie odstrasza długi czas wysyłki. Czy rodzime firmy powinny się bać?

Na polskim rynku handlu internetowego od lat niepodzielnie króluje Allegro, które radzi sobie świetnie z amerykańskimi konkurentami: przed laty bez większych trudności odparło próbę podboju w wykonaniu eBaya, a i wchodzący na raty do Polski Amazon jest mu niestraszny. Zagrożenie przyszło jednak z innej strony – z Chin, skąd wywodzi się zyskująca na popularności platforma AliExpress.

Z ostatniego badania polskiego internetu, przeprowadzonego przez firmę Gemius, wynika że w grudniu 2019 r., a więc w najgorętszym w e-handlu okresie przedświątecznym, aplikacja mobilna AliExpress była wśród polskich użytkowników popularniejsza od aplikacji Allegro.

Nie oznacza to jeszcze, że na chińskiej platformie kupujemy więcej, niż u krajowego lidera - ale może oznaczać rynkowe przesilenie, tym bardziej, że AliExpress w końcówce 2019 r. podpisał umowę z InPostem, dzięki której przesyłki z Chin mogą trafiać prosto do polskich paczkomatów.

Postanowiłem porozmawiać z ekspertami i przedstawicielami biznesu o tym, czy Chińczycy mogą zapanować nad polskim e-handlem - i w jaki sposób my, Polacy, kupujemy produkty na azjatyckich platformach. Moim pierwszym gościem jest Katarzyna Binert z Gemiusa, z którą rozmawiam o tym, czy w danych rzeczywiście widać rośnięcie w siłę przez chińskie serwisy i czy Allegro powinno czuć się zagrożone.

Następnie rozmawiam właśnie z Allegro - jego rzecznik Paweł Klimiuk mówi mi o tym, czy czuje chiński oddech na plecach i co reprezentowana przez niego platforma robi, by pozostać polskim liderem.

Dwaj kolejni rozmówcy mówią mi o różnych aspektach robienia zakupów na zagranicznych, zwłaszcza azjatyckich platformach zakupowych. Pierwszy to Marcin Glogowski, kierujący PayPalem w Europie Środkowej i Wschodniej, który wie, jak i kiedy płacimy za zakupy - i czego boimy się, kupując w Chinach. Drugi to Edwin Osiecki, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w DHL Express Polska, znający od podszewki proces obsługi logistycznej międzynarodowych przesyłek.

Na koniec rozmawiam Karoliną Załęgowską, wiceprezeską Instytutu Boyma, czyli think-tanku wyspecjalizowanego w tematyce dalekowschodniej. Opowiada mi ona o tym, że w chińskim przypadku biznes to nie jest nigdy tylko biznes - to także polityka i element realizacji globalnej strategii kraju, który ma wielkie ambicje.

Uzupełnieniem moich rozmów jest wywiad z Garym Toppem, kierującym AliExpressem w krajach naszego regionu, który można przeczytać na stronie pb.pl.

Zapraszam do wysłuchania podcastu. Wszystkie odcinki Pulsu Biznesu do słuchania na www.pb.pl/dosluchania i w Twojej aplikacji podcastowej (np. na Spotify lub w Lectonie).