Amazon ustala inwestycyjne priorytety

Łukasz RawaŁukasz Rawa
opublikowano: 2024-10-29 20:00

Platforma e-commerce wpompowała w polski biznes już ponad 30 mld zł. W planach ma modernizację centrów logistycznych, rozwój nowych technologii i wzmacnienie sprzedaży produktów FMCG.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • w co inwestuje Amazon w Polsce
  • jakie są prognozy dla krajowego rynku e-commerce
  • jak wyglądają plany giganta e-commerce związane z polskim rynkiem
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Firma badawcza PMR szacuje, że wartość rynku e-commerce w Polsce sięga blisko 100 mld zł. Oznacza to wzrost o około 6 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. W latach 2020-23 rynek ten rozwijał się bardzo dynamicznie z łącznym przyrostem przekraczającym 25 proc.

Tempo rozwoju polskiego e-commerce zaczyna jednak stopniowo spowalniać, co związane jest z dojrzałością całego sektora oraz powrotem klientów do sklepów stacjonarnych, szczególnie w kategoriach takich, jak odzież, obuwie i artykuły spożywcze. Choć rynek osiągnął dojrzałość, nadal istnieje potencjał wzrostu w wybranych segmentach. Według PMR najszybciej rozwijającą się kategorią w nadchodzących latach będzie FMCG (dobra szybkozbywalne), które do 2029 r. ma generować sprzedaż przekraczającą 17 mld zł.

Wzrost widać też w wynikach polskich przedsiębiorców na Amazonie. W 2023 r. sprzedali oni ponad 30 mln produktów – aż o 5 mln więcej niż w roku 2022 r., a eksport za pośrednictwem Amazona wzrósł do 4,7 mld zł. Firma nie podaje, jakie wyniki osiąga sama na polskim rynku. Rezultaty na poziomie globalnym za trzeci kwartał tego roku ogłosi 31 października. Wcześniej z polskimi mediami spotkał się Russell Grandinetti, wiceprezes ds. międzynarodowej działalności e-commerce w Amazonie. Potwierdza rynkowy trend.

– Sprzedaż dóbr szybkozbywalnych jest jednym z najszybciej rosnących segmentów na platformie Amazon w Europie, w tym również w Polsce. Klienci coraz częściej kupują artykuły codziennego użytku online. To silny trend, który zostanie z nami na dłużej – potwierdza Russell Grandinetti.

Jak platforma stworzona przez Jeffa Bezosa zamierza dotrzeć do klientów, którzy wolą używać myszki albo telefonu niż sklepowego wózka? Konkurencja na tym polu jest coraz większa.

– Nasza recepta jest prosta. Musimy oferować klientom duży wybór, konkurencyjne ceny i szybką dostawę. Taka strategia sprawdza się w Polsce i każdym innym kraju. Dwadzieścia lat temu klient, który dostał zamówioną książkę po tygodniu, był zachwycony. Teraz, jeśli nie dostanie jej następnego dnia po zamówieniu, już zgłasza do nas reklamację. Kupujący stają się coraz bardziej niecierpliwi, ale to w porządku. W przyszłości będziemy dostarczać produkty jeszcze szybciej niż dziś – mówi Russell Grandinetti.

Z Ameryki do Polski

Amazon inwestycje w Polsce rozpoczął w 2012 r. Zaczął od przejęcia start-upu Ivona Software, specjalizującego się w technologii syntezy mowy. Działalność operacyjna wystartowała dwa lata później. Firma chwali się, że od tego czasu stworzyła ok. 70 tys. bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy i dziś jest największym amerykańskim pracodawcą w Polsce.

Ma w naszym kraju 11 centrów logistycznych. W najnowszym z nich, otwartym we wrześniu w Gorzyczkach, Amazon zaoferuje docelowo ponad 1 tys. miejsc pracy. W nadchodzącym szczycie przedświątecznym firma planuje zatrudnić w centrach logistyki w Polsce łącznie około 10 tys. pracowników sezonowych.

– Nie wykluczamy uruchomienia w Polsce kolejnych centrów logistycznych. Jednak teraz będziemy się koncentrować raczej na modernizacji i rozbudowie tych już istniejących, aby zwiększyć ich wydajność, chociażby poprzez daleko posuniętą automatyzację – mówi Russell Grandinetti.

Katarzyna Ciechanowska-Ciosk z Amazon.pl podkreśla, że Polska pozostaje kluczową lokalizacją dla Amazona w Europie.

– Planujemy nadal inwestować tutaj w nadchodzących latach. Dotyczy to nie tylko centrów logistycznych i sklepu, ale również subskrypcji Amazon Prime, która oprócz darmowych i szybkich przesyłek z Amazon.pl obejmuje również Prime Video, w tym kolejne polskie produkcje filmowe. Będziemy nadal pracować nad rozwojem naszej oferty produktów i usług, a także nad poszerzaniem jej dostępności – mówi Katarzyna Ciechanowska-Ciosk.

Biznes wpierany przez AI

Światowy lider e-commerce inwestuje też w sztuczną inteligencję, w której widzi w niej potencjał do poprawy doświadczeń zakupowych w internecie. Należące do spółki Centrum Rozwoju Technologii zatrudnia setki inżynierów w Gdańsku, Warszawie i Krakowie, pracujących nad rozwiązaniami z zakresu sztucznej inteligencji głosowej, a także m.in. nad usługami chmurowymi.

– Uczenie maszynowe i AI wykorzystujemy już od ponad 25 lat, wciąż poszukując nowych zastosowań. Tak 10 lat temu w Polsce powstała Alexa, czyli rozwiązanie które obok AWS Database Migration, Ring, Kindle czy Polly rozwijane jest w naszym kraju. Dzisiaj z osiągnięć Polaków korzystają miliony osób na całym świecie – mówi Lucyna Chwastowska, dyrektorka globalna ds. rozwoju technologii AI, syntezy mowy i audio w Centrum Rozwoju Technologii Amazon.

Okiem ekspertki
Żywność nakręca sprzedaż online
Karolina Szałas
starsza analityczka w PMR Market Experts

Spodziewamy się przyspieszenia rozwoju rynku handlu internetowego w przyszłym roku, choć obecnie konsumenci zachowują ostrożność mimo rosnących wynagrodzeń. Trudna sytuacja w niektórych branżach, zwłaszcza w sektorze budownictwa, nadal wpływa negatywnie na sprzedaż produktów z kategorii DIY i wyposażenia wnętrz. Według naszych badań artykuły spożywcze są najczęściej kupowaną kategorią online przez Polaków – aż 34 proc. respondentów zamawia je ponad pięć razy w roku, co wskazuje na ich rosnącą popularność w e-commerce.