Grupa Amica w pierwszych dziewięciu miesiącach zanotowała 1,9 mld zł przychodów ze sprzedaży, co oznacza spadek o 11 proc. Mimo że sprzedaż w Polsce pozytywnie zaskoczyła, ponieważ wzrosła o ponad 9 proc. (+49 mln zł), to nie pokryło to spadków na innych rynkach. Poza Polską Amica zanotowała dobre wyniki również w Azji Centralnej, konkretnie w Kazachstanie. W 2023 r. sprzedaż w tym kraju odpowiadała za 4 proc. łącznych obrotów.
Polska odpowiada za ok. 30 proc. sprzedaży grupy. Reszta to rynki zagraniczne, przede wszystkim kraje Europy Zachodniej (40 proc. udziału w przychodach).
- W 2024 r. jako cała branża mierzymy się z dekoniunkturą. Widzimy słabszy popyt, odczuwamy też wysokie koszty surowców czy komponentów oraz wyższe niż przed rokiem wynagrodzenia pracowników – mówi Michał Rakowski, wiceprezes Grupy Amica ds. finansów.
Niedawno spółka przeprowadziła zwolnienia wśród pracowników, co oznaczało redukcję zatrudnienia o ok. 40 osób. Jako powód podała wówczas „utrzymujący się na rynku krajowym i rynkach europejskich trend spadkowy popytu na sprzęt AGD”. W związku ze zwolnieniami spółka spodziewa się jednocześnie uzyskania do 10 mln zł oszczędności w ciągu 12 miesięcy.
Spadek koniunktury w sektorze AGD przekłada się również na niższą produkcję w Grupie Amica. W tym roku wyniesie ona 1 mln sztuk, czyli znacznie poniżej poziomu obserwowanego przed wojną w Ukrainie. Spółka chce jednocześnie wrócić do poprzedniego poziomu produkcji i sprzedaży. Temu celowi ma służyć m.in. długoterminowa strategia „Back to Profitability”, opublikowana pod koniec września.
Koncentruje się ona na ograniczaniu kosztów i przywracaniu rentowności, dzięki wykorzystaniu m.in. potencjału centrum produkcyjnego w wielkopolskich Wronkach.
Nowa strategia zakłada wzrost sprzedaży na poziomie 3 proc. w 2027 r. i powyżej 7 proc. od 2030.
Amica w dalszym ciągu będzie skupiać się także na rynkach europejskich, które są dla firmy priorytetowe. Paweł Biel, wiceprezes Grupy Amica ds. digitalizacji, podczas prezentacji strategii firmy we wrześniu powiedział, że spółka widzi szansę na wzrost sprzedaży w Europie.
- Na poszczególnych rynkach zastosujemy konkretne strategie. Poprawiamy też efektywność produkcji, gdzie ważna jest kwestia poszukiwania rozwiązań systemowych, procesowych czy alternatyw w komponentach - przekazał wówczas.
W samym III kwartale 2024 r. Grupa Amica zanotowała 4,7 mln skonsolidowanej straty netto wobec 4,1 mln zysku wcześniej. EBITDA (zysk operacyjny powiększony o amortyzację) to 68,7 mln zł wobec 96,1 mln zł rok wcześniej, co oznacza spadek o blisko 30 proc. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży również były niższe - spadły o 6 proc. i wyniosły w III kwartale 649,5 mln zł 2024 r. Mimo słabszych wyników spółka chce nadal utrzymać politykę dywidendową.
Grupa Amica jest największym polskim producentem AGD. Należy także do największych producentów w Europie. Od początku roku jej kurs giełdowy spadł o ponad jedną czwartą.