Czasem trudno znaleźć w sobie chęć do pracy. Anna Streżyńska, która w przeszłości motywowała do wytężonych wysiłków prawników firm telekomunikacyjnych, będąc prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej, a potem kierując dużym zespołem urzędników w resorcie cyfryzacji, teraz zamierza wspomagać menedżerów firm w zachęcaniu pracowników do większego zaangażowania. Spółka MC2 Innovations, której głównymi udziałowcami są Anna Streżyńska i Arkadiusz Szczebiot, zarządzający niegdyś IT w Ministerstwie Cyfryzacji, chce podbić rynek dzięki platformie Carrotspot. Chodzi w niej o to, by motywować pracowników, ale nie tak, jak to się robi dziś, czyli za pomocą świadczeń pozapłacowych.

— Carrotspot nie jest typową platformą benefitową, nie rywalizujemy z bonami Sodexo czy z programami takimi jak MyBenefit. Nie chodzi nam o stworzenie kolejnego programu do przydzielania standardowych świadczeń pozapłacowych należnych pracownikowi za to, że pojawia się w pracy. Chodzi o platformę nagrodową, w ramach której menedżerowie mogą codziennie wyróżniać pracowników za konkretne osiągnięcia, wysiłek czy postawę społeczną — mówi Anna Streżynska, prezes MC2 Innovations.
Plusik dla pracownika
W ramach platformy zdefiniowano katalog ponad 120 nagród, pracodawcy i pracownicy mogą też proponować własne.
— Kładziemy nacisk na nagrody niematerialne, dopasowane do miejsca pracy — może więc chodzić o rzeczy tak proste, jak miejsce przy oknie w biurze, modyfikację godzin pracy, aby móc odebrać dziecko ze szkoły, możliwość pracy zdalnej i inne tego typu cenne dla pracowników rzeczy — mówi Anna Streżyńska.
Idea jest taka, by menedżer mógł regularnie nagradzać nawet w drobny sposób wyróżniających się pracowników i dawać im sygnał zwrotny, by wiedzieli, że ich praca jest zauważana.
— To trochę przypomina system plusików w szkole — dla dorosłych takie nagrody też są cenne, zwłaszcza gdy mogą je wymienić na coś, co ma dla nich wartość, lub np. złożyć się z kolegami z pracy, by sprezentować jednej osobie dodatkowy dzień wolny — mówi Anna Streżyńska.
Zagraniczne plany
Pilotażowe wdrożenia platformy Carrotspot w polskich firmach ruszyły w listopadzie ubiegłego roku, a od marca platforma, która ma zarabiać na opłatach subskrypcyjnych od firm, działa u pierwszych klientów komercyjnych.
— Elon Musk powiedział kiedyś, że wartością jego firmy nie jest własność intelektualna, lecz zdolność do przyciągania i utrzymania najzdolniejszych inżynierów. Carrotspot odpowiada takim właśnie celom — umiejętność budowy trwałych relacji win-win z utalentowanymi pracownikami decyduje o przewadze konkurencyjnej, o sukcesie biznesowym i chcemy, żeby taki mechanizm powstał w Polsce, a stąd rozpowszechnił się w innowacyjnych firmach całego świata — mówi Anna Streżyńska.
MC2 rozpoczęło już rozmowy z potencjalnymi klientami zagranicznymi.
— Ekspansja będzie wymagać dostosowania platformy do reguł kodeksów pracy w poszczególnych krajach, ale liczymy na to, że już jesienią rozpoczniemy oferowanie platformy Carrotspot na rynkach zagranicznych — mówi była minister cyfryzacji.
Blockchainowy dodatek
MC2 ruszyło na polskim rynku ze sporą pompą na początku 2018 r. W gronie udziałowców były wtedy osoby powiązane z platformą Kinguin, służącą do handlu grami i wirtualnymi przedmiotami, np. tzw. skórkami postaci z gier. Kinguin miał zapewnić kapitał, a pierwszym dużym projektem miało być stworzenie opartej na blockchainie kryptowaluty, służącej do rozliczania transakcji między graczami. Współpraca jednak szybko się zakończyła — Kinguin zwolnił dużą część załogi i „przestał zlecać projekty zewnętrznym firmom”. Kilka miesięcy temu na platformie Beesfund ruszyła zbiórka crowdfundingowa, w ramach której zaoferowano 5 proc. akcji MC2 Innovations. Pieniądze miały służyć rozbudowie zespołu deweloperskiego oraz wzmocnieniu działań marketingowych i sprzedażowych, zwłaszcza w zakresie platformy motywacyjno-lojalnościowej. Liczono na zebranie 700 tys. zł, ostatecznie znalazło się 266 chętnych na walory za 815 tys. zł. MC2 nadal podkreśla, że w budowie biznesu bardzo ważny jest potencjał technologii blockchain.
— Pracujemy nad dodaniem do platformy Carrotspot komponentu blockchainowego. Chodzi o to, by maksymalnie zabezpieczyć i zindywidualizować zdobywane przez pracowników nagrody, które na przykład w przypadku szkoleń czy chociażby pakietów akcji mogą mieć dużą wartość materialną. Ten komponent sprawi również, że nagrody będą mogły być realizowane nawet w sytuacji, gdy pracownik rozstanie się z firmą — pozostaną bowiem zapisane na jego indywidualnym koncie — mówi Anna Streżyńska.