Czytasz dzięki

Antywirusowy transport publiczny

Poręcze utylizujące, nakładki na klamki i wentylacja zamiast klimatyzacji — to tylko niektóre pomysły na zdrowszą komunikację

Rząd złagodził restrykcje dotyczące korzystania z transportu publicznego, pozwalając na zajmowanie przez pasażerów wszystkich miejsc siedzących, wyjątkiem są samoloty, w których połowa siedzeń musi być pusta. By pasażerowie komunikacji publicznej czuli się bezpieczniej, firmy transportowe oraz dostawcy pojazdów wdrażają wiele rozwiązań ograniczających ryzyko rozprzestrzeniania się zarazków.

Dostawcy pojazdów komunikacji publicznej wprowadzają rozwiązania
ograniczające ryzyko rozprzestrzSeniania się zarazków. Nie tylko odkażają
pojazdy, ale także wdrażają innowacje ograniczające rozprzestrzenianie się w
nich zarazków.
Zobacz więcej

BEZPIECZEŃSTWO W KOMUNIKACJI:

Dostawcy pojazdów komunikacji publicznej wprowadzają rozwiązania ograniczające ryzyko rozprzestrzSeniania się zarazków. Nie tylko odkażają pojazdy, ale także wdrażają innowacje ograniczające rozprzestrzenianie się w nich zarazków. Piotr Małecki

Komunikacyjne innowacje

— Już od pierwszych dni epidemii Solaris rozpoczął prace nad pakietami antywirusowymi, które zaoferujemy zarówno do już użytkowanych autobusów, jak też do nowo produkowanych. Wkrótce przedstawimy naszym klientom szczegółowe propozycje rozwiązań, które minimalizują ryzyko rozprzestrzeniania się wirusa wśród pasażerów — mówi Mateusz Figaszewski, rzecznik bolechowskiej grupy.

Nie chce ujawnić zbyt wielu szczegółów, informuje jedynie, że jednym z rozwiązań będą poręcze pokryte materiałem, który likwiduje wirusy i bakterie — spółka opracowała poręcze ze stopu miedzi, który jest odporny na gromadzenie na nich zarazków. Takie materiały stosuje się często w zakładach opieki medycznej.

Inną drogą podążył Siemens, który także oferuje antywirusowe innowacje.

— Przykładem są wyprodukowane przez Siemens Mobility dodatki do klamek drukowane w 3D, m.in. do drzwi toalet i kabin maszynistów w pociągach aglomeracyjnych w Rosji. Montowane na klamkach elementy umożliwiają otwieranie drzwi łokciem lub przedramieniem, zmniejszając ryzyko rozprzestrzeniania się zarazków lub wirusa — informuje Krzysztof Celiński, prezes Siemens Mobility w Polsce.

Wietrzenie lepsze

Przewoźnicy zadbają o bezpieczeństwo i pasażerów, i personelu. Maciej Dutkiewicz, rzecznik Tramwajów Warszawskich, informuje, że pojazdy zamówionejeszcze przed pandemią w koreańskim Hyundaiu będą miały dwa rozwiązania, które ograniczą potencjalne ryzyko związane z epidemią koronawirusa.

— Przy temperaturze zewnętrznej od 15 do 22 st. C systemy klimatyzacyjne, które pobierają sporą część powietrza z wnętrza pojazdu, mogą zostać wyłączone. Temperaturę będzie utrzymywał system wentylacji — mówi Maciej Dutkiewicz.

To rozwiązanie miało służyć głównie oszczędności energii, a obecnie okazało się, że może być także pomocne w szybszej eliminacji wirusów.

— Kabiny w nowych tramwajach będą miały oddzielne wyjście dla motorniczego, ograniczając ryzyko jego zarażenia — dodaje Maciej Dutkiewicz.

Podczas pandemii firmy transportowe wydzieliły dla nich pierwsze drzwi, ale zablokowanie możliwości korzystania z nich przez pasażerów było dużym wyzwaniem dla producentów, zmuszając ich do zmiany komputerowych systemów sterowania. Stołeczna SKM w pojazdach kupowanych w Newagu wydzieli stanowiska pracy dla kierowników pociągów. Antywirusowe rozwiązania są też w specyfikacji przetargowej Kolei Dolnośląskich.

— W postępowaniach na zakup taboru podkreśliliśmy konieczność uwzględnienia w pojazdach fabrycznie montowanych dozowników na płyny dezynfekujące, zapewnienie swobodnego otwierania i zamykania wszystkich drzwi pociągu przez maszynistę oraz instalację pojemników do selektywnej zbiórki odpadów — mówi Bartłomiej Rodak, rzecznik Kolei Dolnośląskich.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane