Nowy iPhone i inteligentny zegarek napędzają wartość marki Apple. Najnowszy ranking potwierdza, że żyjemy w czasach zdominowanych przez komputery i gadżety.
Na pierwszy rzut oka mamy przed sobą raport z branży nowych technologii. Na czele Apple, dalej Google, Microsoft, IBM i komunikacyjni giganci AT&T oraz Verizon. Gdzieś między nimi są nieśmiertelne Coca-Cola, McDonald’s i legendarne Marlboro. Człowiek jest dziś istotą technologiczną, a to winduje wartość technologicznych marek.

Marka Apple ma wartość 247 mld USD, co oznacza wzrost wartości w ciągu ostatniego roku o 67 proc., wynika z najnowszego rankingu najbardziej wartościowych marek świata, który od dziesięciu lat przygotowuje gigantyczna agencja reklamowa WPP i należąca do niej firma badawcza Millward Brown.
Apple w poprzednim roku z sukcesem wprowadził na rynek dwa nowe iPhone’y, a ostatnio wszedł w zupełnie nową kategorię urządzeń - inteligentne zegarki. Fani kochają gadżety ze znakiem nadgryzionego jabłka, kapitalizacja rynkowa spółki sięga najwyższych poziomów i nic nie zapowiada utraty pozycji.
Apple wyprzedził w rankingu BrandZ innego technologicznego potentata Google. Właściciel najpopularniejszej wyszukiwarki świata też zwiększył wartość swojej marki, ale tylko o 9 proc. Coraz lepiej radzi sobie Microsoft, którego marka wydawała się ostatnio trochę przyprószona kurzem, ale pod wodzą nowego prezesa znowu nabiera blasku. Koncern wkrótce ma pokazać najnowszą wersję swojego flagowego produktu - systemu operacyjnego Windows 10.
Autorzy raportu szacują, że wartość stu marek ujętych w rankingu sięga już kwoty 3,3 bln USD, co oznacza wzrost wartości o 14 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem i o 126 proc. w ciągu 10 lat. Wszystko wskazuje na to, że jesteśmy także w momencie sporych zmian. Do czołówki wdzierają się nowe marki. Wartość marki Facebook podskoczyła o 99 proc., dzięki czemu popularny portal społecznościowy przesunął się o dziewięć pozycji i zajął 12 miejsce. Blisko najlepszych są też marki chińskie - Tencent zajmuje 11 pozycję, Alibaba 13, China Mobile 15, a Baidu 21.
Największy spadek zanotował portal społecznościowy Twitter, który ciągle nie potrafi przekonać inwestorów, że zacznie zarabiać na swoich usługach i stanie się tak potężnym graczem na rynku, jak Facebook. Serwis spadł w rankingu o 21 pozycji, natomiast wartość marki szacowana jest na prawie 11,5 mld USD. Twitter minimalnie wyprzedza Nissana, Red Bulla i Bank of America.
10 najbardziej wartościowych marek na świecie
marka / szacowana wartość / procentowy wzrost wartości
1. Apple 247 mld USD / 67 proc.
2. Google 173,7 mld USD / 9 proc.
3. Microsoft 115,5 mld USD / 28 proc.
4. IBM 94 mld USD / -13 proc.
5. Visa 92 mld USD / 16 proc.
6. AT&T 89,5 mld USD / 15 proc.
7. Verizon 86 mld USD / 36 proc.
8. Coca-Cola 83,8 mld USD / 4 proc.
9. McDonald's 81,2 mld USD / -5 proc.
10. Marlboro 80,4 mld USD / 19 proc.
Podpis: ŁO