ARP idzie śladem Google’a

Katarzyna KapczyńskaKatarzyna Kapczyńska
opublikowano: 2014-04-03 00:00

Agencja uruchomiła wirtualną platformę, na której będzie badać możliwości zastosowania grafenu w gospodarce.

Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP) wraz z Centrum Zastosowań Matematyki i Inżynierii Systemów PAN postanowiły wykorzystać mądrość tłumu (crowdsourcing).

— Pozazdrościliśmy Google’owi i Microsoftowi i zbudowaliśmy tzw. wirtualną platformę rynków predykcyjnych, by zbadać możliwości zastosowania w przemyśle różnego rodzaju technologii, na przykładgrafenu — mówi Wojciech Dąbrowski, prezes ARP.

Grafen to przezroczysty węgiel, elastyczny i mocniejszy od stali. Polscy przedsiębiorcy szukają dla niego zastosowań w gospodarce. Dlatego też od wczoraj działa strona www.lem-nano.pl, na której można obstawiać możliwości wykorzystania grafenu m.in. do walki z rakiem czy odsalania wody morskiej, do produkcji sprzętu sportowego czy urządzeń wojskowych. Możliwości grafenu w terapi rakowej możemy poznać już pod koniec kwietnia. Prognozy wyliczone na podstawie odpowiedzi udzielonych przez osoby, które zarejestrują się na platformie, pozwolą inwestorom łatwiej przewidzieć szansę na sukces w badaniach nad grafenem. System przydziela uczestnikom tzw. moc predykcyjną. Im lepiej gracz przewiduje prawdopodobieństwo zdarzeń, tym więcej mocy zyskuje. Jeśli jest kiepskim prognostykiem, traci moc. Platforma może być także używana do prognozowania różnych zdarzeń.

— Będziemy mogli przewidywać rozwój epidemii w trakcie jej trwania czy też precyzyjniej prognozować, co może zdarzyć się na rynku pracy — mówi Michał Boni, minister administracji i cyfryzacji.

System wykorzystujący mądrość tłumu pierwszy raz został wykorzystany w 1988 r. do prognozowania wyników wyborów prezydenckich w USA, w których startowali George Bush senior oraz Michael Dukakis. Eksperyment z udziałem 200 studentów przeprowadzony na Uniwersytecie Iowa pokazał, że dane uzyskane w tym systemie były znacznie bardziej precyzyjne niż wszelkiego rodzaju sondaże wyborcze. Od tego czasu stosuje się go do przewidywania, czy film okaże się kasowy. Platforma Hollywood Stock Exchange pozwala na wytypowanie prawdopodobieństwa zdobycia Oskara przez film czy aktorów. Mądrość tłumu wykorzystuje też DAPRA, amerykańska agencja badawcza, która dzięki platformie bada możliwość wystąpienia wojen, katastrof itp.