ARR: Ceny wieprzowiny będą spadać

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 03-10-2005, 15:34

W IV kwartale tego roku ceny żywca wieprzowego będą spadać. W grudniu ukształtują się one na poziomie3,50-3,70 zł/kg, zaś w marcu 2006 roku - 3,30-3,50 zł/kg - prognozuje zespół ekspertów powołanych przez Agencję Rynku Rolnego (ARR).

W IV kwartale tego roku ceny żywca wieprzowego będą spadać. W grudniu ukształtują się one na poziomie3,50-3,70 zł/kg, zaś w marcu 2006 roku - 3,30-3,50 zł/kg - prognozuje zespół ekspertów powołanych przez Agencję Rynku Rolnego (ARR).

    Według cotygodniowych notowań resortu rolnictwa, we wrześniu br. ceny skupu trzody chlewnej wykazywały już tendencję spadkową. W połowie miesiąca przeciętnie wynosiły one 4,17 zł/kg, tj. o 1,3 proc. mniej niż w połowie sierpnia. W kolejnych miesiącach przewidywany jest dalszy spadek cen wynikający ze wzrostu produkcji wieprzowiny.

    Eksperci zwracają uwagę, że wzrost udziału trzody chlewnej przeznaczonej na chów oraz prosiąt w strukturze stada w porównaniu do lipca 2004 r. wskazuje na utrzymanie się tendencji rozwojowych w pogłowiu świń.

    Jak podkreślają eksperci, zwiększaniu skali chowu trzody sprzyjają niskie ceny pasz. O zainteresowaniu dalszym zwiększaniem skali chowu świadczy utrzymujący się duży popyt na prosięta, co odzwierciedlają ich wysokie ceny.

    Według ocen specjalistów, w końcu roku pogłowie trzody chlewnej może osiągnąć poziom 18,3-18,5 mln szt. Wzrostowa tendencja w pogłowiu utrzyma się prawdopodobnie również w 2006 r.

    Na podstawie aktualnej i przewidywanej liczebności oraz struktury pogłowia trzody chlewnej eksperci przewidują, że w II połowie 2005 r. produkcja wieprzowiny będzie o blisko 5 proc.  większa niż rok wcześniej i może wynieść 1000-1010 tys. ton. W 2006 r. produkcja wieprzowiny może osiągnąć poziom 2150-2170 tys. ton, tj. o 9-10 proc. wyższy niż w roku 2005.

    W ciągu siedmiu miesięcy br. wyeksportowano 85,2 tys. ton mięsa wieprzowego, tj. o 11 proc. mniej niż przed rokiem. Na wysokim poziomie utrzymuje się import wieprzowiny. W ciągu siedmiu miesięcy br. do Polski przywieziono 88 tys. ton wieprzowiny (w ekwiwalencie mięsa), tj. o 95 proc. więcej niż przed rokiem, w tym mięsa 74 tys. ton. Import prawie w 100 proc. realizowano z krajów UE, głównie z Danii, Holandii i Niemiec.

    Wraz z przewidywanym spadkiem cen spodziewany jest wzrost eksportu oraz ograniczenie importu. Z uwagi jednak na przewidywaną obniżkę cen również w pozostałych krajach UE, konkurencja na tym rynku będzie silna. Oczekuje się, że nastąpi zwiększony popyt ze strony Rosji w związku ze spadkiem pogłowia trzody chlewnej; narynku rosyjskim można spodziewać się dużej konkurencji ze strony innych krajów Unii, USA i Brazylii.

    Eksperci podkreślają, że wzrost cen detalicznych wieprzowiny w 2004 r. spowodował zmniejszenie jej spożycia o 2 kg na osobę w porównaniu do 2003 roku, do 39,2 kg na osobę. Dużą konkurencję dla mięsa wieprzowego stanowił drób, którego ceny były relatywnie niższe.

    Zwiększenie spożycia drobiu nie zrównoważyło jednak spadku spożycia wieprzowiny. Ocenia się, że w II połowie br. spożycie wieprzowiny może być już większe niż w tym samym okresie 2004 r. W 2006 r. spodziewany jest dalszy znaczny wzrost konsumpcji wieprzowiny.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane