Po ponad dekadzie z mapy polskiego rynku IT zniknie firma Infovide-Matrix. Asseco Poland wchłonie przeżywającą olbrzymie problemy finansowe spółkę, kupioną pod koniec ubiegłego roku. Według Adama Górala, prezesa Asseco Poland, ten zabieg pozwoli na uruchomienie nowych usług i uratowanie dużej części miejsc pracy.

— Wiem, że kupiliśmy bankruta, ale zrobiliśmy to po to, by przejąć ludzi i wiedzę. Na polskim rynku IT nie ma już dobrych firm do kupienia. Dlatego trzeba sięgać po słabe po to, by je restrukturyzować. Mamy zespół, który jest w stanie podjąć się tego zadania — mówi Adam Góral.
Przykładem takiej operacji jest przejęcie Unizeto. Spółka również znajdowała się w złej sytuacji finansowej, a po restrukturyzacji stała się cenną częścią Asseco Data Systems (ADS). Adam Góral podkreśla, że po rozpoczęciu budowy ADS i dwóch przejęciach zamierza poświęcić ten rok na porządki w grupie. Szykuje się sporo przetasowań. Docelowo grupa ma opierać się na czterech nogach. Głównym filarem będzie oczywiście Asseco Poland, które skupi się na produkcji i sprzedaży własnego oprogramowania. Wchłonie także działy odpowiedzialne za bankowość, energetykę i telekomunikację od likwidowanego Infovide-Matriksa. Do ADS, który powstał na bazie sześciu mniejszych firm, ma trafić dział infrastrukturalny spółki matki. Trzecim filarem jest Asseco Business Solutions, które sprzedaje oprogramowanie dla firm. Ostatnim elementem układanki ma być spółka DahliaMatic. Ten podmiot zależny Infovide- Matriksa awansuje na pełnoprawnego członka grupy. Skupi w sobie wszystkie usługi, które są realizowane w oprogramowanie obce takich firm, jak SAP, Oracle czy Microsoft. Do firmy zostanie przeniesiony pion przedsiębiorstw Asseco Poland.
— Nie wszyscy klienci chcą naszego oprogramowania. Dostawa innych niż nasze rozwiązań pozwoli na zbudowanie relacji, które w przyszłości mogą przełożyć się na bliższą współpracę — wyjaśnia Adam Góral. Choć grupa skupia uwagę na Polsce, nie zamierza odpuszczać rynków zagranicznych. To one przynoszą gros dochodów. Polska odpowiada za 24 proc. z ponad 7,2 mld zł przychodów wypracowanych w ubiegłym roku. Największy udział w sprzedaży (3,6 mld zł) miały spółki izraelskie. Asseco zamierza kontynuować ekspansję w Afryce. Spółka liczy, że pomoże w tym kupiona w ubiegłym roku portugalska firma Exictos. Gigant IT pracuje także nad zdobyciem pierwszych kontraktów w Kazachstanie i Wietnamie. Liczy także na otwierający się Iran. Za ekspansje na tych rynkach ma odpowiadać słowackie Asseco Central Europe. Prezes Josef Klein ujawnia, że spółka stara się o dwa kontakty w Iranie: w sektorze publicznym i bankowym. Asseco Poland zamknęło ubiegły rok najlepszymi wynikami w historii. Grupa zarobiła 365 mln zł netto i wypracowała ponad 1 mld zł EBITDA. Z uwagi na dobre wyniki zarząd rzeszowskiego giganta chce przeznaczyć rekordowe 250 mln zł na dywidendę.
EKSPORTOWY MOTOR: Nasza strategia wpisuje się w plan Morawieckiego — uważa Adam Góral, prezes Asseco Poland. Według niego, rzeszowska firma jest jedną z nielicznych, które mogą pozwolić sobie na realizowaną w szerokim zakresieekspansję zagraniczną. Za nią mogą podążać mniejsze firmy, które nie mają kapitałów na samodzielną ekspansję. [FOT. GK]