Auta: musi być lepiej

Paweł Janas
09-01-2003, 00:00

To nie był dobry rok dla motoryzacji. Są jednak firmy, które mimo stagnacji zanotowały kilkudziesięcioprocentowe wzrosty sprzedaży. W tym nielicznym gronie znalazły się m.in. Toyota i Ford.

Według danych firmy Samar, która monitoruje krajowy rynek motoryzacyjny, w 2002 r. sprzedano w Polsce 308,2 tys. nowych samochodów osobowych — o 5,82 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

— To najgorszy wynik od siedmiu lat — mówi Wojciech Drzewiecki, szef Samaru.

Ostatni miesiąc 2002 r. nie przyniósł żadnych zmian w pierwszej dziesiątce listy rankingowej producentów. Pierwszą pozycję utrzymał FIAT. Jednak rewelacyjnie zakończyła rok Toyota, która sprzedała 23,5 tys. aut — o 55,19 proc. więcej w porównaniu z 2001 r. Był to najwyższy wzrost pod względem liczby sprzedanych modeli. Najlepszą dynamikę sprzedaży zanotował natomiast Ford, który ulokował na rynku 16,7 tys. samochodów — o 70,23 proc. więcej.

Mimo słabego rezultatu rynku w 2002 r. Wojciech Drzewiecki uważa, że istnieją przesłanki, by twierdzić, że ten rok będzie lepszy.

— Sprzedaż powinna odbić w górę, a końcowy wynik zbliżyć się do zanotowanego na koniec 2001 r. Oznaczałoby to 5-7-proc. wzrost —mówi Wojciech Drzewiecki.

— Jeśli rząd szybko wdroży w życie zapisy programu dla motoryzacji, tegoroczne wyniki mogą być lepsze. Zakładam, że nasz rynek może w 2004 r. osiągnąć poziom 500 tys. nowych aut — prognozuje Janusz Woźniak, wicepres Daewoo FSO.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Auta: musi być lepiej