Auta premium tracą impet

opublikowano: 07-07-2019, 22:00

O połowę spadła dynamika wzrostu zainteresowania samochodami z górnej półki, Mercedes stracił koszulkę lidera, a Audi miało dwucyfrowy zjazd.

2018 r. był bardzo dobry dla polskiego rynku samochodowego. Sprzedaż wzrosła względem 2017 r. o ponad 9 proc. Jeszcze szybciej rósł segment premium. Aut zaliczanych do tej kategorii sprzedało się 73,7 tys., czyli o ponad 14 proc. więcej niż rok wcześniej. Za wzmożony ruch w salonach z droższymi autami odpowiadały głównie firmy. W tej grupie przedsiębiorcy to ponad 90 proc. klientów. Na wzrost zainteresowania klientów bez wątpienia wpłynęły mające się zmienić od początku 2019 r. zasady rozliczania aut w firmach. W pierwszej połowie 2019 r. dynamika osłabła o połowę. Zarejestrowano 37,7 tys. samochodów marek premium — więcej niż w analogicznym okresie 2018 r., ale już tyko o nieco ponad 7 proc. Doszło też do zmiany lidera. Zeszłoroczny wygrany (Mercedes) spadł na drugie miejsce, a koszulkę lidera przejął ówczesny wicelider — BMW.

Z pierwszej piątki tylko dwie firmy zanotowały spadek. Volvo symboliczny, o 2 proc., i Audi — o prawie 18 proc. Powody? Między innymi WLTP, czyli nowy, bardziej skomplikowany i czasochłonny cykl testowania zużycia paliwa. Od początku roku odczuwaliśmy skutki ograniczonej dostępności wielu wariantów modelowych, będącej następstwem wprowadzenia nowego cyklu testowego WLTP oraz trudnej sytuacji sprzedażowej spowodowanej wprowadzonymi od stycznia w Polsce zmianami podatkowymi. Mimo kolejnych wyzwań, które stawia przed nami 2019 r., czyli m.in przygotowaniami do wejścia w kolejny etap procedur testowych [WLTP 2.0 — red.], oczekujemy wzrostu sprzedaży, zwłaszcza w drugiej połowie roku — mówi Michał Bowsza, dyrektor marki Audi w Polsce.

Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, również uważa, że Audi ma szansę odrobić straty. Podkreśla jednak, że rynek premium nie zanotuje w 2019 r. wzrostu większego niż rok wcześniej. Samochodów z pewnością sprzeda się więcej, jednak na 14-procentową dynamikę nie ma szans.

Będzie dobrze, jeśli wyniesie około 10 proc. — mówi Wojciech Drzewiecki.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane