Auta premium tracą impet

opublikowano: 07-07-2019, 22:00

O połowę spadła dynamika wzrostu zainteresowania samochodami z górnej półki, Mercedes stracił koszulkę lidera, a Audi miało dwucyfrowy zjazd.

2018 r. był bardzo dobry dla polskiego rynku samochodowego. Sprzedaż wzrosła względem 2017 r. o ponad 9 proc. Jeszcze szybciej rósł segment premium. Aut zaliczanych do tej kategorii sprzedało się 73,7 tys., czyli o ponad 14 proc. więcej niż rok wcześniej. Za wzmożony ruch w salonach z droższymi autami odpowiadały głównie firmy. W tej grupie przedsiębiorcy to ponad 90 proc. klientów. Na wzrost zainteresowania klientów bez wątpienia wpłynęły mające się zmienić od początku 2019 r. zasady rozliczania aut w firmach. W pierwszej połowie 2019 r. dynamika osłabła o połowę. Zarejestrowano 37,7 tys. samochodów marek premium — więcej niż w analogicznym okresie 2018 r., ale już tyko o nieco ponad 7 proc. Doszło też do zmiany lidera. Zeszłoroczny wygrany (Mercedes) spadł na drugie miejsce, a koszulkę lidera przejął ówczesny wicelider — BMW.

Z pierwszej piątki tylko dwie firmy zanotowały spadek. Volvo symboliczny, o 2 proc., i Audi — o prawie 18 proc. Powody? Między innymi WLTP, czyli nowy, bardziej skomplikowany i czasochłonny cykl testowania zużycia paliwa. Od początku roku odczuwaliśmy skutki ograniczonej dostępności wielu wariantów modelowych, będącej następstwem wprowadzenia nowego cyklu testowego WLTP oraz trudnej sytuacji sprzedażowej spowodowanej wprowadzonymi od stycznia w Polsce zmianami podatkowymi. Mimo kolejnych wyzwań, które stawia przed nami 2019 r., czyli m.in przygotowaniami do wejścia w kolejny etap procedur testowych [WLTP 2.0 — red.], oczekujemy wzrostu sprzedaży, zwłaszcza w drugiej połowie roku — mówi Michał Bowsza, dyrektor marki Audi w Polsce.

Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, również uważa, że Audi ma szansę odrobić straty. Podkreśla jednak, że rynek premium nie zanotuje w 2019 r. wzrostu większego niż rok wcześniej. Samochodów z pewnością sprzeda się więcej, jednak na 14-procentową dynamikę nie ma szans.

Będzie dobrze, jeśli wyniesie około 10 proc. — mówi Wojciech Drzewiecki.

81a6d2b2-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy