Autosan ma montować autobusy na Litwie

Paweł Janas
opublikowano: 2000-10-12 00:00

Autosan ma montować autobusy na Litwie

POLSKO-LITEWSCY DOSTAWCY: Wspólnie ze stroną litewską Autosan wybiera obecnie dostawców komponentów potrzebnych do montażu autobusów. Będą oni pochodzili zarówno z Polski, jak i z Litwy — mówi Franciszek Gaik, prezes zarządu Zasady, głównego udziałowca Autosana. fot. BS

Autosan, producent autobusów z Sanoka, zamierza w 2001 roku rozpocząć montaż pojazdów na Litwie. Finalizuje także kontrakt na dostawy podwozi do Chin oraz składa nowe oferty potencjalnym kontrahentom w Rosji.

Firma Autosan z Sanoka, należąca do grupy Zasada, przymierza się do rozpoczęcia montażu autobusów na Litwie. Franciszek Gaik, prezes zarządu Zasady, liczy, że pierwsze pojazdy zjadą z linii montażowych już w przyszłym roku. Zakład zostanie uruchomiony na terenie miasta Szewle, gdzie na początku października odbyła się prezentacja autobusów tej marki. Na potrzeby produkcji zostanie wykorzystana powierzchnia w halach należących do miejscowego przedsiębiorstwa komunikacyjnego.

Marsz na Wschód

Ekspansja na Litwę jest elementem strategii, która zakłada dywersyfikację rynków zbytu ze względu na nie najlepsze perspektywy w Polsce. Autosan kładzie więc coraz większy nacisk na walkę o rynki wschodnie — europejskie oraz azjatyckie. Według prezesa Franciszka Gaika, niedawno zakończono realizację kontraktu na dostawę kilkudziesięciu autobusów do Orenburga. Obecnie firma składa oferty kolejnym potencjalnym kontrahentom w Rosji. Nieoficjalnie wiadomo również, że powoli finalizowany jest też kontrakt na dostawę podwozi do Chin.

Większość dla kraju

Podstawą działalności Autosana pozostaje jednak sprzedaż na rodzimym rynku. Po ośmiu miesiącach tego roku firma znalazła nabywców na 566 autobusów, co dało jej 47,1-proc. udział w rynku. Głównymi krajowymi odbiorcami autobusów marki Autosan są Przedsiębiorstwa Państwowej Komunikacji Samochodowej, Miejskiej Komunikacji Samochodowej oraz firmy turystyczne. Producent zrealizował ponadto dostawy autobusów szkolnych na zlecenie MEN.

Firma z Sanoka ma wielu groźnych konkurentów. W Polsce autobusy montują już m.in. Volvo, Neoplan czy MAN. Do uruchomienia produkcji szykuje się EvoBus, należący do koncernu DaimlerChrysler. Konrad Keim, szef EvoBus w Polsce, zapowiedział, że w tym roku koncern chce podwoić udziały w krajowym rynku autobusów.