Avallon wjeżdża na drogi

Fundusz zainwestował w firmę Zaberd. Stawia na utrzymanie dróg i rozwój inteligentnych systemów transportowych.

48,6 mld zł — tyle, według planu budowy dróg krajowych na lata 2014-23, pochłonie utrzymanie szybkich tras zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). O część funduszy z tej puli powalczy wrocławski Zaberd, który dla GDDKiA już realizuje dwa kontrakty w programie „utrzymaj standard”. Wesprze go łódzki fundusz Private Equity Avallon MBO Fund II, który wraz z Pawłem Zawadzkim, prezesem Zaberdu, oraz grupą menedżerów spółki kontroluje około 95 proc. jej udziałów. Umowa umożliwiająca wejście funduszu w drogowy biznes została podpisana tuż przed majowym długim weekendem. Wartości transakcji nie podano.

WESPÓŁ W ZESPÓŁ:
Zobacz więcej

WESPÓŁ W ZESPÓŁ:

Paweł Zawadzki, prezes Zaberdu, podkreśla, że możliwość zyskania wieloletnich kontraktów na utrzymanie dróg zachęca do inwestowania w nowoczesny sprzęt. Liczy na wsparcie funduszu Avallon, w którym partnerem jest Robert Więcławski. TOMASZ WALKÓW

Inteligentne akwizycje

— Traktujemy transakcję jako długoterminową, czyli zamierzamy pozostać w spółce przez 3-5 lat. Będziemy wspierać ją w zdobywaniu kontraktów związanych z utrzymaniem dróg i rozwoju działalności na rynku inteligentnych systemów transportowych [ITS — red.] — mówi Robert Więcławski, partner funduszu Avallon. Paweł Zawadzki informuje, że dotychczas na rynku ITS Zaberd zdobywał doświadczenie, realizując kontrakty na montaż preselekcyjnych systemów ważenia pojazdów. Pracował też przy budowie ITS na autostradowej obwodnicy Wrocławia. Firma liczy także na zlecenia w aglomeracjach.

— Miasta często nie mają możliwości rozbudowania istniejącej infrastruktury drogowej, muszą więc inwestować w systemy, które uprawnią transport i zarządzanie ruchem oraz ograniczą jego negatywny wpływ na środowisko. Spodziewamy się wielu takich kontraktów w najbliższych latach i zamierzamy uczestniczyć w ich realizacji — mówi Paweł Zawadzki.

Zaberdu nie zadowala jednak pozycja podwykonawcy. Robert Więcławski zapowiada więc, że fundusz będzie wspierać akwizycje spółki w sektorze ITS. Na razie nie mówi o szczegółach, wyjaśniając, że dopiero trwają rynkowe analizy, a na konkrety przyjdzie czas za kilka miesięcy.

Rynek i konkurenci

Paweł Zawadzki deklaruje również, że firma będzie inwestować w maszyny i ludzi, ale tylko pod konkretne kontrakty.Obecnie spółka zatrudnia 250 osób. Oprócz zadań związanych z utrzymaniem dróg i zarządzaniem ruchem zajmuje się także dostawą i montażem sygnalizacji, oświetleniem tras szybkiego ruchu oraz organizacją ruchu zastępczego w trakcie remontów. Rynkowych wyzwań spółce nie zabraknie, bo GDDKiA i samorządy planują wielomiliardowe inwestycje drogowe. Nie brakuje jednak również konkurentów — w utrzymanie dróg mocno bowiem inwestują dywersyfikujące działalność firmy budowlane. Dariusz Blocher, prezes Budimeksu, od kilku lat wzmacnia serwisową sekcję grupy. Na ITS postawił natomiast m.in. Zbigniew Jakubas, licząc zwłaszcza na kontrakty związane z zarządzaniem ruchem w dużych miastach.

 

OKIEM EKSPERTA

Przyszłościowy rynek

BARBARA DZIECIUCHOWICZ, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa

Dzięki inwestycjom GDDKiA w najbliższych latach będzie przybywać odcinków autostrad i dróg ekspresowych, więc i kontraktów na utrzymanie dróg będzie coraz więcej. Perspektywiczną dziedziną są także ITS. GDDKiA wraz z NCBR prowadzi program, w którym jednym z obszarów inwestycji w innowacje są systemy transportowe. My także przedstawiliśmy studium wykonalności projektów innowacyjnych dotyczących m.in. ITS.

OKIEM EKSPERTA

Przyszłościowy rynek

BARBARA DZIECIUCHOWICZ, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa

Dzięki inwestycjom GDDKiA w najbliższych latach będzie przybywać odcinków autostrad i dróg ekspresowych, więc i kontraktów na utrzymanie dróg będzie coraz więcej. Perspektywiczną dziedziną są także ITS. GDDKiA wraz z NCBR prowadzi program, w którym jednym z obszarów inwestycji w innowacje są systemy transportowe. My także przedstawiliśmy studium wykonalności projektów innowacyjnych dotyczących m.in. ITS.

 

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Fundusze / Avallon wjeżdża na drogi