Na targach turystycznych Lato 2002, zaprezentowano — pod jednym dachem — ofertę 230 wystawców: biur podróży, hoteli, ośrodków wypoczynkowych i organizatorów wszelkich form spędzania wolnego czasu. Imprezie towarzyszyły występy estradowe i konkursy.
— Połączenie targów adresowanych do klienta indywidualnego z festynem jest interesujące dla wystawców. Rodzinne imprezy na świeżym powietrzu i możliwość dokonania rezerwacji po promocyjnych cenach przyciągają wielu chętnych. Również my proponujemy rozmaite atrakcje: częstujemy gości oscypkiem, a na naszym stoisku gra góralska kapela. Przygotowaliśmy też ofertę promocyjną — opowiada Małgorzata Chechlińska, prezes biura podróży Trip Zakopane.
Zapewnia, że pieniądze wydane na druk tysięcy rozdawanych podczas targów katalogów nie są wyrzucone do kosza, bo uczestnictwo w imprezie przekłada się na wzrost sprzedaży oferty.
Wystawcy proponowali po promocyjnej cenie m.in. wykupienie wyjazdu na nadchodzący długi weekend majowy lub wypoczynek w miejscu, które dla danego biura jest nowym kierunkiem.
— Po kilku latach przerwy wracamy na grecką wyspę Santorini. Z tej okazji tygodniowy wypoczynek kosztuje 850 zł od osoby — mówi Katarzyna Kopff-Gorczyca, kierownik marketingu w biurze podróży Big Blue.
Z kolei 5 Stars Club przygotował specjalną ofertę tygodniowych wyjazdów czarterowych do Portugalii i na Rodos. Biuro zamierza kontynuować targową promocję do końca kwietnia.
— Jest to nasza oferta katalogowa, a wyjazdy w tych kierunkach organizowane będą do końca września. Sądzimy, że promocyjna cena, którą proponujemy za wykupienie oferty już w kwietniu, będzie dla turystów atrakcyjna, ponieważ za wyjazd obejmujący oprócz pobytu także podróż i wyżywienie, trzeba zapłacić 460 euro od osoby (około 1,6 tys. zł) —przekonuje Grażyna Zabłocka z 5 Stars Club.
Niektóre biura zaprosiły zainteresowanych wykupieniem oferty do swoich przedstawicielstw na tzw. dni otwarte, podczas których klienci mogą otrzymać zniżki np. w postaci kieszonkowego.
— Osoby zwiedzające targi mogą brać z naszego stoiska kupony, które przedstawione w każdym z naszych przedstawicielstw na terenie całego kraju uprawniają, przy zakupie wczasów pobytowych, do otrzymania kieszonkowego wysokości do 1,2 tys. zł dla pary — potwierdza Wojciech Frankowski, wiceprezes biura podróży Dromader.
Natomiast podczas dni otwartych w Gromadzie klienci, którzy zdecydują się na wykupienie wycieczki autokarowej do Chorwacji, Hiszpanii, Grecji lub Włoch, dostaną 100 zł zniżki od osoby.
Touroperatorzy potwierdzają, że preferencje urlopowe Polaków nie zmieniają się od lat. Przypuszczają więc, że także i tego lata największym zainteresowaniem turystów znad Wisły będzie się cieszył basen Morza Śródziemnego. Z jedną może zmianą — wzrośnie zainteresowanie transportem autokarowym, kosztem wycieczek lotniczych.
— Przewiduję, że jedynie kraje arabskie, np. Tunezja, odczują spadek ruchu przyjazdowego ze względu na obawy turystów przed zamachami terrorystycznymi. Raczej będą oni odwiedzać, własnym transportem, północną część basenu Morza Środziemnego. Sztandarowymi kierunkami sezonu będą Chorwacja, Dalmacja, Grecja, Włochy — przypuszcza Bożenna Lorenc, dyrektor olsztyńskiego oddziału Gromady.
Dodaje, że nowym kierunkiem Gromady — wprowadzonym wskutek zalewu pytań od zainteresowanych klientów —jest Bułgaria.
— Wiele biur stara się ponownie wylansować w Polsce ten kierunek. My proponujemy dawny rządowy ośrodek wypoczynkowy w miejscowości Święty Konstantyn. Dodatkową atrakcją będzie przelot samolotem rządowym. Dwutygodniowy wypoczynek nad Morzem Czarnym, z pełnym wyżywieniem, będzie kosztował 2,3 tys. zł od osoby — zapowiada Bożena Lorenc.
Także Dromader stawia na ciepłe morza. Zdaniem Wojciecha Frankowskiego, hitem sezonu letniego 2001 będzie Czarnogóra.
— To perła Adriatyku: palmy, piaszczyste plaże, dobra baza hotelowa, no i ceny o kilkadziesiąt procent niższe niż w Chorwacji — przekonuje Wojciech Frankowski.
Nowością Vinga w sezonie lato 2002 jest Peloponez. Jadwiga Karbowska, dyrektor regionalny Vinga, sądzi, że o atrakcyjności tego kierunku zdecyduje możliwość połączenia wypoczynku na plaży ze zwiedzaniem, m.in. Aten.
— Ponadto poszerzyliśmy ofertę wyjazdów autokarowych do Włoch i Francji dla aktywnych turystów. Tego typu imprezy łączą wyprawy trekkingowe i rowerowe z tradycyjnym wypoczynkiem — dodaje Jadwiga Karbowska.