Bank Śląski pożyczy PKP 300 mln zł

Cezary Pytlos
opublikowano: 2001-07-31 00:00

Bank Śląski pożyczy PKP 300 mln zł

Katowicki Bank Śląski udzieli narodowemu przewoźnikowi 300 mln zł kredytu. Z tych środków PKP sfinansuje m.in. restrukturyzację zatrudnienia.

Zarząd PKP zaakceptował propozycję komisji przetargowej, by umowę na udzielenie PKP kredytu wysokości 300 mln zł podpisać z Bankiem Śląskim.

Kolejny kredyt dla narodowego przewoźnika z banków komercyjnych — tak jak w przypadku dwóch wcześniejszych na 300 mln zł i 700 mln zł udzielanych przez inne konsorcja bankowe — ma być poręczony lub gwarantowany przez Skarb Państwa.

Uzyskane z ten sposób środki zostaną przeznaczone na restrukturyzację zatrudnienia i działalność eksploatacyjną — tłumaczy Roman Hajdrowski, rzecznik prasowy PKP.

W końcu grudnia 2000 r. PKP zatrudniały 169 tys. pracowników, a według stanu na 1 marca zatrudnienie zostało ograniczone do 166 tys. osób. Zgodnie z rządowym planem na koniec 2002 roku Kolej powinna zatrudniać 145 tys. osób.

Restrukturyzacja zatrudnienia ma kosztować około 1,1 mld zł.

W tym przetargu Bank Śląski pozostawił w pokonanym polu konsorcjum Deutsche Banku Polska, PKO BP, Dresdner Banku Polska i BRE Banku. Ta oferta wymieniana była jako faworyt konkursu. Tak wynikało przynajmniej ze wstępnego materiału przetargowego, jaki zaprezentował oferentom zarząd PKP.

Krzysztof Kalicki, członek zarządu Deutsche Banku Polska, nie skomentował wczorajszej decyzji zarządu PKP.

— Z racji tego, że nie mamy jeszcze oficjalnego protokołu mogę jedynie żałować, że nie zostaliśmy wybrani — mówi wiceprezes DB.

Nie jest tajemnicą, że oferty konsorcjum DB i PKO BP oraz Banku Śląskiego nie były jedyne. O skredytowanie narodowego przewoźnika ubiegało się również konsorcjum Westdeutsche Landesbank Girozentrale Düsseldorf i Westdeutsche Landesbank Polska SA oraz — indywidualnie — Bank Handlowy.

— Oferty odrzucono z powodów formalnoprawnych, gdyż nie spełniały wymogów specyfikacji istotnych warunków zamówienia — tłumaczy Roman Hajdrowski.

Zgodnie z ostatnimi dostępnymi danymi, na koniec maja zadłużenie PKP wyniosło 7,5 mld zł zł, w tym wobec instytucji publicznych 2,8 mld zł.