Bank to dobry partner do rozmowy

Loukas Notopoulos
opublikowano: 24-11-2010, 00:00

Zadłużenie osób prywatnych w bankach jest kilkakrotnie większe niż małych i średnich przedsiębiorców.

Choć wartość kredytów firmowych corocznie wzrasta o 10-12 proc. to wciąż niewiele w porównaniu z kredytami zaciąganymi przez osoby prywatne. Dysproporcje między tym, co wnoszą mali i średni przedsiębiorcy do gospodarki, a finansowaniem, z jakiego korzystają, są zbyt duże.

Wielu przedsiębiorców chwali się, że prowadzi działalność bez kredytu firmowego, ale potem się okazuje, że korzystają z pożyczek detalicznych na finansowanie firmy. W rezultacie aż 15-20 proc. rynku detalicznego w rzeczywistości stanowią klienci firmowi. 40 proc. przedsiębiorców przyznaje, że korzysta z finansowego wsparcia rodziny. Ta sytuacja nasuwa pytanie: dlaczego inwestorzy nie chcą brać kredytów firmowych, które są dla nich korzystniejsze niż kredyty detaliczne?

Prawie 70 proc. polskich przedsiębiorców rozpoczynało działalność 5-10 lat temu. Wówczas, jeśli starali się o kredyt dla firmy bardzo często otrzymywali odmowę. Banki nie tyle nie chciały, ale nie wiedziały w jaki sposób finansować małych i średnich przedsiębiorców, często nie prowadzących pełnej księgowości. Procedury bankowe były nastawione głównie na duże korporacje. Ten sam przedsiębiorca, jeśli ubiegał się wówczas o kartę kredytową lub pożyczkę prywatną raczej je otrzymywał. Nie należy się zatem dziwić, że przedsiębiorcy są zrażeni do banków. Aby zmienili nastawienie, banki muszą zacząć "wychodzić do ludzi".

Przedsiębiorcy nie mają czasu chodzić po bankach i sprawdzać oferty. To bankowiec powinien iść do przedsiębiorcy, dowiedzieć się jak najwięcej o specyfice jego działalności, potrzebach firmy i zaoferować najlepiej dopasowane produkty. Banki powinny być elastyczne.

Nie ma jednego produktu odpowiedniego dla wszystkich przedsiębiorstw, a finansowania firmowego nie można udzielać tak samo, jak wydaje się kartę kredytową. To zadaniem bankowców jest dopasowanie kredytu do specyfiki działalności danego przedsiębiorstwa. Klient powinien mieć osobistego doradcę, który będzie dobrze znał jego firmę i pomoże mu odnaleźć się w świecie finansów.

Dostępność kredytów nie jest w Polsce zła, ale przedsiębiorcy często zwracają uwagę na dość rozbudowane procedury administracyjne, których dopełnienie wymaga od nich uwagi i zaangażowania.

Pozytywne doświadczenia przedsiębiorców korzystających z funduszy unijnych powoli przekonują ich do korzystania z innego typu finansowania zewnętrznego — także bankowego.

Brakuje u nas systemu gwarancji i poręczeń, który sprawdza się w innych krajach i wspiera rozwój przedsiębiorstw.

Przedsiębiorcy nie powinni się obawiać banków, które tylko czekają na klientów firmowych.

Loukas Notopoulos,

dyrektor rozwoju produktu i sprzedaży ds. małych przedsiębiorstw Polbank EFG

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Loukas Notopoulos

Polecane