Bayer odkłada budowę zakładu

Artur Niewrzędowski
opublikowano: 1999-12-08 00:00

Bayer odkłada budowę zakładu

O inwestycjach w Polsce Niemcy pomyślą za kilka lat

PERSPEKTYWY: Uważamy Polskę za potencjalny rynek dla naszych inwestycji. Musimy jednak umocnić naszą pozycję w segmencie leków OTC. W przyszłym roku chcemy mieć 3 proc. tego rynku — twierdzi Jobst C. Schulte-Brader, dyrektor działu Consumer Care w polskiej części Bayera. fot. M.Pstrągowska

Niemiecki koncern chemiczno-farmaceutyczny Bayer AG nie wyklucza Polski jako kraju, gdzie zainwestuje w produkcję farmaceutyków. Decyzja w tej sprawie nie zapadnie jednak w najbliższych latach. Na razie koncern liczy na zyski ze sprzedaży w Polsce leków OTC (bez recepty).

Bayer, jeden z największych na świecie producentów chemii użytkowej i farmaceutyków, od dłuższego czasu analizuje polski rynek. Jednak poza uruchomieniem w 1997 roku w Świdnicy produkcji osłonek do wędlin oraz wybudowaniu w Warszawie centrum biurowego nie zdecydował się dotychczas na spektakularne inwestycje.

— Planowaliśmy wspólne przedsięwzięcia z kilkoma firmami, jednak konkurenci zaproponowali lepsze warunki. Nadal bierzemy pod uwagę polski rynek jako miejsce naszych przyszłych inwestycji — twierdzi Jobst C. Schulte-Brader, dyrektor działu Consumer Care w polskiej spółce Bayera.

Wartość sprzedaży CC stanowi 11 proc. całości sprzedaży Ba- yera w Polsce i jest ściśle związana z rozwojem rynku leków OTC.

Polski rynek leków OTC jest szacowany na 1,5 mld zł rocznie i należy do najszybciej rozwijających się w Europie. Dotychczas wyprzedzały nas rynki czeski i węgierski. Szacuje się, że w 2000 roku wzrośnie on o 15 proc.

— Zamierzamy w najbliższym czasie wprowadzić na polski rynek 3 nowe produkty. Obecnie mamy około 2,5 proc. rynku OTC, ale dzięki nowym produktom chcemy osiągnąć 3 proc. — zapewnia szef Consumer Care.

Największymi graczami na rynku leków OTC w Polsce są: Glaxo Wellcome, SmithKline Beecham, Polpharma ze Starogardu Gdańskiego, US Pharmacia.

Sprzedaż np. aspiryny koncernu Bayera plasuje nas na piątym miejscu w Europie. Stanowi ona ponad 55 proc. wartości sprzedaży wszystkich preparatów OTC z marką Bayer w Polsce.

— Po kryzysie rosyjskim znaczenie Polski w strategii rozwoju koncernu znacznie wzrosło — mówi Jobst C. Schulte-Brader.

Bayer uważa Polskę za zasadniczy rynek do swojej ekspansji na Wschód, szczególnie na Ukrainę.