Będą spore wzrosty CRM

Marcin Złoch
03-01-2007, 00:00

Rynek licencji CRM wart prawie 100 mln zł wzrasta szybciej niż polski rynek IT ogółem, a także szybciej niż rynek oprogramowania.

Analitycy z firmy DiS po raz drugi opisali polski rynek oprogramowania do zarządzania relacjami z klientem — czyli CRM (Customer Relationship Management).

— W Polsce popyt na aplikacje CRM pojawił się około 1998 r. Jego rozwój zapoczątkowało kilka banków, które zaczęły budować swoje centra obsługi klienta. Jedno z pierwszych wdrożeń w tamtych czasach zrealizował ówczesny Amerbank, obecnie Fortis Bank, wdrażając system Vantive Enterprise — późniejszy PeopleSoft CRM, kontrolowany obecnie przez Oracle, w czym pomagała mu nieaktywna już dzisiaj katowicka firma 2Si. Największe dotychczas wdrożenie systemu CRM zrealizowała w latach 2001-03 Telekomunikacja Polska, opierając się także na oprogramowaniu PeopleSoft — opowiada Andrzej Dyżewski, kierujący biurem DiS.

Echo fali

Według analityków wart obecnie 97,7 mln zł rocznie (30,3 mln USD) rynek licencji CRM w Polsce rozwijać się będzie na podobnej zasadzie jak powstały wcześniej, dobrze już zbadany i opisany rynek aplikacji klasy ERP. Należy jednak zwrócić uwagę na pewne opóźnienie względem tendencji decydujących o rozwoju tego drugiego.

— Obecnie większość przedsiębiorstw wdrażających funkcjonalność CRM — bądź to jako samodzielny system, bądź jako moduł szerszego rozwiązania — jest już użytkownikami mniej lub bardziej rozbudowanych innych aplikacji wspomagających zarządzanie. Tak więc obecne wdrożenia systemów do zarządzania kontaktami z klientami w dużej mierze traktować można jako swoiste echo fali wdrożeń ERP, która miała miejsce w Polsce w latach 1996-2005 — twierdzi Andrzej Dyżewski.

Może to sugerować, iż najbardziej dynamiczny okres rozwoju rynku CRM, a dokładniej jego umasowienia, jest nadal kwestią przyszłości i należałoby umiejscowić go między rokiem 2008 a 2009.

Jedna trzecia

W świetle dostępnych obecnie informacji rynek CRM jest jednak znacznie mniejszy niż rynek ERP i raczej pozostanie na takim poziomie. Stanowi on tylko około 30 proc. łącznej wartości rynku licencji ERP (około 280 mln zł w 2005 r.), choć jest tylko jego podzbiorem, to nie w pełni, bo istnieją systemy CRM niezależne od instalacji ERP.

— Warto natomiast zwrócić uwagę na to, że podczas gdy w najbliższych latach o dynamice rynku ERP decydować będą przede wszystkim upgrade’y, rozszerzenia i utrzymanie wdrożonych systemów, to rynek CRM napędzany będzie ciągle nowymi wdrożeniami, co spowoduje, iż konkurencja między producentami aplikacji CRM może być bardziej zaostrzona — zauważa Andrzej Dyżewski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Złoch

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Technologie / Będą spore wzrosty CRM