Agencja Zaawansowanych Projektów Obronnych USA (DARPA) zawarła nowe porozumienia z kontraktorami konkursu na XS-1 Experimental Spaceplane. Obecnie trwają prace projektowe (tzw. Phase 1) zmierzające do stworzenia ostatecznej konstrukcji XS-1. DARPA rozszerzyła przy tym umowę z konsorcjum Boeing-Blue Origin, zwiększając sumę jego kontraktu o 6,6 mln USD, co prawdopodobnie oznacza, że prace tego konsorcjum są najbardziej zaawansowane. W Phase 1uczestniczą także dwa inne konsorcja: Northrop Grumman - Scaled Composites-Virgin Galactic i Masten Space Systems - XCOM Aerospace.
XS-1 ma być zdolny do lotu z szybkością hyperdźwiękową, większą od 10 Machaoraz wynoszenia satelitów na bliskie orbity wokółziemskie. Ten bezzałogowy prom kosmicznych ma być przy tym łatwy w obsłudze i zdolny np. do 10 operacji orbitalnych w ciągu 10 dni. Zbiorniki 1 stopnia mają być przy tym łatwo odłączalne, tak, aby ich powtórne przyłączanie i napełnianie zajęło niewiele czasu.
XS-1 ma przewozić satelity o wadze od 1360 do 2267 kg na pokładzie, a koszty transportu mają być mniejsze niż 5 mln USD za lot. Prom ma posiadać także możliwość dokowania, co pozwalałoby na użycie go np. na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Według DARPA pomyślne próby maszyny pozwolą na użycie jej nie tylko przez sektor militarny, ale także wyprodukowanie jej jako promu badawczego np. dla NASA czy komercyjnego.
W końcu 2015 roku na podstawie wyników Phase 1 ma zostać wybrane konsorcjum które przejdzie z projektem do Phase 2 czyli konstrukcji samego statku. Pierwsze loty testowe przewidywane są na 2018 rok. Program po testach będzie kontynuowany jako program US Navy, US Air Force lub operatora komercyjnego.