Bergson chce pójść na  giełdę śladami Campusa

Magdalena Laskowska
opublikowano: 12-10-2007, 00:00

Firma handlująca sportowym sprzętem rozwija sieć sklepów. Na razie za pożyczone pieniądze. Ma jednak inny pomysł na kapitał.

Dawni koledzy rywalizują w trzech firmach

Firma handlująca sportowym sprzętem rozwija sieć sklepów. Na razie za pożyczone pieniądze. Ma jednak inny pomysł na kapitał.

Człowiek, który kilka lat temu współtworzył sportową markę Campus, od pięciu lat rozwija sieć sklepów z konkurencyjnym logo Bergsona.

— Na początku marka Bergson miała rozwijać się w Norwegii. Jednak mój przyjaciel, który miał się tym zająć, zrezygnował z przedsięwzięcia ze względu na wysokie koszty. Wówczas ulokowałem ją w Polsce. Jestem jej właścicielem, ale nie jedynym, bo kilka tygodni temu w naszą spółkę zaangażował się kapitałowo giełdowy IDMSA — mówi Grzegorz Tryba, prezes firmy ACM, zarządzającej siecią sklepów marki Bergson.

Giełda nada tempo

Wrocławska firma ACM, podobnie jak przed rokiem jej najsilniejszy rywal, Euromark Polska, który zarządza marką Campus, chce za kilka lat dołączyć do grona giełdowych spółek.

— Zwrócimy się po pieniądze do inwestorów giełdowych, by szybko zbudować dużą sieć. Jednak debiut nastąpi nie wcześniej niż w 2009 r. — wyjaśnia Grzegorz Tryba.

Obecnie produkty tej marki są dostępne w 23 salonach z logo Bergsona oraz w 100 sklepach wielomarkowych, m.in. w sieci giełdowego Intersportu. Przez dwa kolejne lata planowane inwestycje ACM będzie finansował z kredytów bankowych.

— Będziemy otwierać 15 sklepów rocznie, by w cztery lata mieć dużą sieć złożoną z 70 salonów — mówi Grzegorz Tryba.

Otwarcie 15 sklepów z logo Bergsona to koszt około 5 mln zł, dla ACM to spory wydatek. W 2006 r. wrocławska firma miała 16 mln zł przychodów oraz 1,5 mln zł zysku netto. Prognozy na ten rok wynoszą odpowiednio: 20 mln zł i 2 mln zł.

Rywalizacja trzech

Giełdowy Euromark Polska pod względem wyników finansowych dystansuje wrocławskiego rywala, choć ma za sobą ciężki rok. Wyjątkowo ciepła zima przyczyniła się do bardzo słabej sprzedaży. Właściciel Campusa i Alpinusa miał w ubiegłym roku obrotowym, który trwał do 28 lutego 2007 r., 94 mln zł przychodów ze sprzedaży i 0,83 mln zł zysku netto. W tym roku obrotowym spółka liczy na 136 mln zł przychodów i 5 mln zł zysku netto. Euromark Polska ma mniejszą niż Bergson sieć sklepów firmowych, bo w kraju działa 14 salonów z logo Planet Outdoor, ale spółka swoje produkty sprzedaje też w 300 sklepach wielomarkowych.

— Nie czujemy oddechu konkurencji na plecach, wręcz przeciwnie, czujemy się komfortowo na rynku i nie widzimy na nim poważnego zagrożenia — przekonuje Renata Blaźniak z Euromark Polska.

W rywalizacji biorą udział nie tylko Campus i Bergson, lecz także chorzowski brand HiMountain. Marka ta należy do firmy Mount, którą stworzyli byli producenci i projektanci odzieży oraz sprzętu turystyczno-odzieżowego marki Alpinus i spółki ADD, która upadła w 2004 r.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Laskowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu