Beyond.pl wskakuje poziom wyżej

Centra danych z portfela Kulczyk Investments w chmurze widzą przyszły deszcz zysków. Od konkurencji dzieli je tysiąc kilometrów

Dwa lata temu w „PB” pytaliśmy szefów i właścicieli Beyond.pl, spółki budującej i obsługującej centra danych, jak to jest zrezygnować z największego klienta i jednocześnie porwać się na projekt wart 0,5 mld zł? Wówczas firma, którą inwestycyjnie i zarządczo wspierają Sebastian Kulczyk i Kulczyk Investments, mówiła o tym, że wkrótce będzie wyznaczać standardy w segmencie data centers nad Wisłą. Teraz Michał Grzybkowski, udziałowiec i prezes Beyond.pl, mówi wprost.

EKSTRAKLASA:
Zobacz więcej

EKSTRAKLASA:

Michał Grzybkowski, prezes i współtwórca sukcesu Beyond.pl, deklaruje, że technologicznie poznańskie centra danych są ekstraklasą. Teraz czas na komercjalizację opartą głównie na usługach w chmurze. ARC

— Nasz nowy obiekt w Poznaniu i jego poziom technologiczny oznacza, że przez najbliższe cztery lata nie będziemy mieli lokalnej konkurencji w naszym standardzie i naszej skali — zaznacza Michał Grzybkowski. Beyond.pl właśnie otrzymało certyfikat rating poziomu 4. dla amerykańskiej normy ANSI/TIA-942. Nie jest to jedynie ciąg liter i cyfr dla inżynierów, ale konkretne wymagania projektowe, po raz pierwszy zrealizowane nad Wisłą. — Najbliższe centrum danych z takim certyfikatem jest 1000 km od Polski. Dla najbardziej wymagających klientów to argument nie do przecenienia — twierdzi prezes spółki.

Etap na 100 tys.

Dotychczas uruchomienie nowego data center kosztowało Beyond.pl ponad 130 mln zł, jednak spółka już szykuje się do kolejnych etapów, którymi są wyposażenie istniejącego budynku docelowo w 50 tys. serwerów i przymiarki do dobudowy drugiego skrzydła centrum danych, mieszczącego kolejne 50 tys. serwerów. Wymagania certyfikatu 4. poziomu są bardzo restrykcyjne i kosztochłonne: dość powiedzieć, że w ciągu roku usługa przetwarzania danych może być niedostępna maksymalnie przez 24 minuty.

— Dodatkowe nakłady to efekt budowy niezależnych światłowodów między serwerowniami Beyond oraz m.in. dublowania technologii na wypadek awarii. To też dziesiątki mniejszych i większych zabezpieczeń, mających zapewnić ciągłość działania infrastruktury informatycznej — twierdzi Michał Grzybkowski. Cel pozostaje ten sam co w chwili pożegnania się z Allegro — rozwijanie usług w chmurze, zamiast szukania zysków jedynie w modelu zwykłej kolokacji, czyli udostępniania miejsca pod infrastrukturę innych firm.

Wzór z Facebooka

— Naszą specjalizacją są usługi w chmurze dla e-commerce i biznesów produkcyjnych, które napędza szybka analiza dużej ilości danych — mówi Michał Grzybkowski , wymieniając klientów Beyond.pl, takich jak np. Yanosik, grupa Vox czy platforma IAIshop.com, na której rozwiązaniach działa kilkanaście tysięcy sklepów internetowych. Ceny? Właściciele Beyond.pl twierdzą, że bycie w 2-3 proc. najlepszych jakościowo centrów danych na świecie nie musi oznaczać cen wyraźnie powyżej rynkowej średniej. Sprzyja temu dobry klimat (większość energii centrum danych zużywa na chłodzenie) oraz technologie na tyle efektywne, że wskaźnikami dorównują rozwiązaniom centrodanowym Amazona czy Facebooka.

Podwarszawska inwestycja OVH na 250 mln EUR to raczej uderzenie w niższy segment rynku, operujący na poziomie certyfikatu 3. poziomu i usług kolokacji. Wyzwanie Beyond leży w innym miejscu rynku: udowodnienia dużym biznesom, że to rozwiązania chmurowe, a nie kupowanie własnych serwerów warte są wyprawki.

OKIEM KONKURENCJI

Jedno to poziom, drugie to tempo

TADEUSZ CZICHON

współwłaściciel i szef rady nadzorczej ATM

Poziom 4. certyfikacji oznacza, że takie centrum danych kierowane jest do specyficznego klienta, który jest gotów zapłacić więcej za usługę. To na pewno niełatwy projekt. Czy reszta centrów danych, działająca na 3. poziomie ma się o co martwić? Na pewno żałujemy, że OVH nie skorzystało z naszej infrastruktury, tylko buduje własny obiekt. Wyniki ATM i komercjalizacja naszych centrów danych idzie powoli w górę, choć jak dla mnie za wolno. Ale nowy zarząd działa ledwie kilka miesięcy i trzeba poczekać na efekty jego pracy. My stawiamy w dużym stopniu na kolokację i nie widzimy tu wyraźnego tłoku po stronie podaży. Jeśli będziemy rośli wolno, to trzeba będzie w końcu rozstrzygnąć, czy po prostu w tym segmencie rynek popytowy jest tak słaby, czy może działamy zbyt zachowawczo.

1,5 mld Taką barierę przychodową przebiją w tym roku firmy działające w sektorze centrów danych w Polsce. W 2015 r. sprzedały one swoje usługi za ponad 1,3 mld zł.

30 tys. Tyle polskich e-sklepów, napędzających rynek centrów danych, ma działać w 2020 r. Obecnie jest ich około 24 tys., w tym roku ich liczba wzrosła o 7 proc. Obroty całego e-commerce skoczyły o około 15 proc.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karol Jedliński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Beyond.pl wskakuje poziom wyżej