Bez analizy porównawczej ani rusz

Rozmawiał Mirosław Konkel
opublikowano: 19-02-2014, 00:00

Trzy pytania do... Mateusza Gordona, eksperta od e-handlu w firmie Gemius

1. Jaki jest potencjał polskiego rynku e-commerce?

Mateusz Gordon, ekspert od e-handlu w firmie Gemius (FOT. ARC)
Mateusz Gordon, ekspert od e-handlu w firmie Gemius (FOT. ARC)
None
None

Jest wiele źródeł danych, które pokazują rozmiar rynku e-commerce w Polsce. Szacunki są jednak wciąż nieprecyzyjne. Mówi się, że w naszym kraju działa od 10 do 28 tysięcy sklepów internetowych, a wartość tego rynku sięga 12-25 mld złotych. To pokazuje, że ciągle niewiele o tej branży wiemy. Choć nie ma wątpliwości, że handel w sieci rośnie po kilkadziesiąt procent rocznie. O dynamizmie tego sektora świadczy chociażby nasze ostatnie badanie, wedle którego na strony e-sklepów wchodzi 12,9 mln polskich użytkowników sieci, prawie tyle samo — 12,8 mln — odwiedza witryny aukcji internetowych. Oznacza to wzrost o prawie jedną piątą w stosunku do roku 2012.

2. Czym wytłumaczyć znikomą wiedzę o handlu w sieci?

Sklepy internetowe są dość zachowawcze w udostępnianiu informacji o skali biznesu. A nie ma regulacji prawnych, które by je do tego zobowiązywały. To odróżnia polski e-commerce od chociażby sektora motoryzacyjnego. Jak wiemy, jest obowiązek rejestracji samochodów i na podstawie tych danych można dokładnie szacować wielkość motorynku, np. z podziałem na poszczególne kategorie, pojemność silnika czy markę pojazdu. Również przedstawiciele branży FMCG, czyli dóbr szybkozbywalnych, dzielą się między sobą wiedzą na tyle dokładną, że można porównywać historyczne i bieżące dane o sprzedaży poszczególnych produktów w różnych opakowaniach i sieciach dystrybucji.

3. Czy nasze e-sklepy nie tracą z powodu tak ostrożnej polityki informacyjnej?

Trudno wymagać od przedsiębiorców, aby nie przywiązywali wagi do bezpieczeństwa danych. Dlatego wychodzimy im naprzeciw, wprowadzając badanie, które umożliwi analizę danych z zachowaniem ich anonimowości. E-przedsiębiorca, który weźmie w nim udział, będzie mógł sprawdzić, jak wygląda konwersja z ruchu na stronie jego sklepu na tle konkurencji i branży. Benchmarking w wielu innych sektorach stosowany jest od lat i przynosi pozytywne efekty. Analiza porównawcza wykorzystująca dane konkurujących firm pozwala planować strategię marki, wydatki marketingowe czy szacować pozycję przedsiębiorstwa. Tym samym staje się głównym narzędziem w rękach marketerów.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Rozmawiał Mirosław Konkel

Polecane