Czytasz dzięki

Bez analizy porównawczej ani rusz

Rozmawiał Mirosław Konkel
opublikowano: 19-02-2014, 00:00

Trzy pytania do... Mateusza Gordona, eksperta od e-handlu w firmie Gemius

1. Jaki jest potencjał polskiego rynku e-commerce?

Zobacz więcej

Mateusz Gordon, ekspert od e-handlu w firmie Gemius (FOT. ARC)

Jest wiele źródeł danych, które pokazują rozmiar rynku e-commerce w Polsce. Szacunki są jednak wciąż nieprecyzyjne. Mówi się, że w naszym kraju działa od 10 do 28 tysięcy sklepów internetowych, a wartość tego rynku sięga 12-25 mld złotych. To pokazuje, że ciągle niewiele o tej branży wiemy. Choć nie ma wątpliwości, że handel w sieci rośnie po kilkadziesiąt procent rocznie. O dynamizmie tego sektora świadczy chociażby nasze ostatnie badanie, wedle którego na strony e-sklepów wchodzi 12,9 mln polskich użytkowników sieci, prawie tyle samo — 12,8 mln — odwiedza witryny aukcji internetowych. Oznacza to wzrost o prawie jedną piątą w stosunku do roku 2012.

2. Czym wytłumaczyć znikomą wiedzę o handlu w sieci?

Sklepy internetowe są dość zachowawcze w udostępnianiu informacji o skali biznesu. A nie ma regulacji prawnych, które by je do tego zobowiązywały. To odróżnia polski e-commerce od chociażby sektora motoryzacyjnego. Jak wiemy, jest obowiązek rejestracji samochodów i na podstawie tych danych można dokładnie szacować wielkość motorynku, np. z podziałem na poszczególne kategorie, pojemność silnika czy markę pojazdu. Również przedstawiciele branży FMCG, czyli dóbr szybkozbywalnych, dzielą się między sobą wiedzą na tyle dokładną, że można porównywać historyczne i bieżące dane o sprzedaży poszczególnych produktów w różnych opakowaniach i sieciach dystrybucji.

3. Czy nasze e-sklepy nie tracą z powodu tak ostrożnej polityki informacyjnej?

Trudno wymagać od przedsiębiorców, aby nie przywiązywali wagi do bezpieczeństwa danych. Dlatego wychodzimy im naprzeciw, wprowadzając badanie, które umożliwi analizę danych z zachowaniem ich anonimowości. E-przedsiębiorca, który weźmie w nim udział, będzie mógł sprawdzić, jak wygląda konwersja z ruchu na stronie jego sklepu na tle konkurencji i branży. Benchmarking w wielu innych sektorach stosowany jest od lat i przynosi pozytywne efekty. Analiza porównawcza wykorzystująca dane konkurujących firm pozwala planować strategię marki, wydatki marketingowe czy szacować pozycję przedsiębiorstwa. Tym samym staje się głównym narzędziem w rękach marketerów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Rozmawiał Mirosław Konkel

Polecane