Bezrobocie im nie grozi

  • Dorota Czerwińska
27-02-2012, 00:00

Handlowcy to najczęściej poszukiwani fachowcy. Ale o skutecznego sprzedawcę trudno

W 2011 r. cztery na 10 ogłoszeń opublikowanych w portalu Pracuj.pl było skierowanych do osób szukających pracy w działach handlowych. I raczej się to prędko nie zmieni, bo handlowców firmy szukają niezależnie od koniunktury na rynku pracy.

— To jeden z niewielu zawodów, który jest odporny na zawirowania w gospodarce, bo umiejętności sprzedażowe w czasie kryzysu są szczególnie doceniane, a w czasie hossy handlowcy wspierają przedsiębiorstwa w rozwoju i zdobywaniu nowych rynków — mówi Elżbieta Flasińska z Grupy Pracuj.

Ale zaznacza, że przyrost ofert pracy jest większy w IT. W 2011 r. wyniósł 75 proc. w stosunku do 2010 r, podczas gdy w działach handlowych „tylko” 29 proc.

Dobry, czyli skuteczny

Sprzedaż zależy od kompetencji i umiejętności handlowców. O skutecznego handlowca nie jest jednak łatwo, bo wymaga się od niego nie tylko umiejętności, ale także specyficznych cech osobowych.

— W działach sprzedaży jest stosunkowo wysoka rotacja, co dodatkowo wpływa na dużą liczbę ofert. Skuteczni handlowcy często są podkupywani. Dostają propozycję wyższego wynagrodzenia i możliwość sprzedaży ciekawszych produktów. Dlatego częściej niż inne grupy zawodowe zmieniają pracę — mówi Jacek Olejarz z firmy doradztwa personalnego HRK.

Zdaniem Elżbiety Flasińskiej, handlowców poszukuje każda branża, ale w ostatnich latach wzrosło zapotrzebowanie na tych specjalistów w e-biznesie. Branżami, które tradycyjnie oferują najwięcej etatów, są natomiast bankowość i ubezpieczenia, telekomunikacja oraz przemysł farmaceutyczny i FMCG. Z kolei na inżynierów handlowców największe zapotrzebowanie zgłaszają branże: automatyka, elektronika, HVAC (inżynieria sanitarna zajmująca się ogrzewaniem, klimatyzacją i wentylacją) budownictwo.

— Młodzi handlowcy często zniechęcają się pierwszymi niepowodzeniami, bo ta praca to ciężki kawałek chleba. Handlowcy muszą umieć nawiązywać i podtrzymywać relacje z klientami, mieć pomysł na te relacje i umieć zastosować różne drogi dotarcia do klienta. Powinni być elastyczni i mieć umiejętność dostosowania się do oczekiwań rozmówcy. Istotna jest odporność na stres, dobra organizacja pracy, duża motywacja do osiągania celów — wylicza Jacek Olejarz.

Handlowiec niedoceniany

Mniej istotne jest ukończenie konkretnego kierunku studiów.

— Choć oczywiście w sektorze medycznym, farmaceutycznym czy na stanowisku inżyniera sprzedaży wykształcenie kierunkowe jest atutem, a czasem nawet wymaganiem pracodawcy — informuje Elżbieta Flasińska. Poza tym, zwłaszcza od handlowców inżynierów, wymaga się znajomości języków.

— Obcy język najczęściej służy do kontaktu z zagranicznymi klientami, raportowania do centrali i do czytania dokumentacji technicznej. Z naszych badań wynika, że średnie wynagrodzenie specjalistów bez znajomości języków obcych wynosi 4857 zł, władających jednym językiem obcym — 5607 zł, a więcej niż jednym — 6490 zł — twierdzi Eugenia Zbaraszczuk z Banku Danych o Inżynierach.

Jak w każdej branży liczy się również doświadczenie. Zależnie od branży i stanowiska „mile widziane” lub „wymagane” jest doświadczenie od roku do nawet pięciu lat. Pracowników z dłuższym stażem szukają przede wszystkim firmy z sektora technologicznego i budowlanego. Kandydatów bez doświadczenia w zasadzie nikt nie chce. W ostatnich latach zwiększyła się podaż inżynierów handlowców i doradców techniczno-handlowych.

— Te stanowiska są atrakcyjne dla inżynierów w związku z kryzysem finansowym i zaostrzeniem polityki kredytowej banków. Coraz ważniejsze dla inżynierów przy wyborze pracodawcy stają się proponowane warunki finansowe i dodatki pozapłacowe. Stanowiska handlowców na ogół są pod tym względem bardziej atrakcyjne niż inny — twierdzi Eugenia Zbaraszczuk. Także ta grupa najbardziej może liczyć na fundowane przez pracodawców szkolenia.

— To dodatkowa zaleta bycia handlowcem. Firmy nie żałują na inwestowanie w ich umiejętności — dodaje Jacek Olejarz.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / Bezrobocie im nie grozi