Bezsporny status

Nie ma drugiej dyscypliny sportowej, która tak wykorzystuje dobrodziejstwa globalnej wioski, jak piłka nożna

Przejrzyste zasady gry, widowiskowość i emocje, bo nigdy niewiadomo, czy największy faworyt nie odpadnie po karnych już w ćwierćfinale. Poza tym — kto nigdy tego nie próbował, kopiąc piłkę na osiedlowym lub szkolnym boisku. Piłka nożna jest globalna i prosta.

FANI BEZ DRUŻYN:
Zobacz więcej

FANI BEZ DRUŻYN:

Reprezentacja Zjednoczonych Emiratów Arabskich odpadła w kwalifikacjach. To duża strata dla piłki nożnej, bo, według badań Nielsena, nigdzie na świecie zainteresowanie tym sportem nie jest tak duże, jak właśnie tam. W Rosji będą też wielcy nieobecni — w kwalifikacjach odpadły m.in. ekipy Włoch, Holandii i USA. Może ich fani będą kibicować Polsce? Fot. Tariq AlAli-Forum

Żadna inna dyscyplina sportowa nie ma tak szerokiego zasięgu — wynika z najnowszej edycji piłkarskiego raportu opracowanego przez firmę badawczą Nielsen z okazji rozpoczynających się Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej w Rosji.

Analitycy Nielsena twierdzą, że status piłki nożnej, jako najpopularniejszego sportu na świecie, jest bezsporny. Potrzebne konkretne liczby? Raport jest nimi naszpikowany. Z ankiet przeprowadzonych rok temu w obu Amerykach, Europie, na Bliskim Wschodzie i w Azji wynika, że 43 proc. badanych jest „zainteresowanych” lub „bardzo zainteresowanych” piłką nożną. Druga w zestawieniu koszykówka przyciąga zainteresowanie 36 proc. ankietowanych. Dalej są lekkoatletyka, tenis i sporty motorowe.

Dla wszystkich osób żyjących z piłkarskiego biznesu najważniejsze są jednak inne dane, a mianowicie wykresy prezentujące wzrost zainteresowania na kluczowych rynkach. W Chinach zainteresowanie piłką wzrosło z 27 proc. w 2013 r. do 32 proc. w 2017 r., w Indiach — z 30 do 45 proc., natomiast w USA — z 28 do 32 proc. Chiny i Indie mogą dostarczać miliony fanów, a USA, jako największa gospodarka świata, duży i cenny potencjał marketingowy. Amerykanie raczej nie porzucą swojego futbolu, koszykówki i baseballu, ale na soccer coraz częściej patrzą ze zrozumieniem. Największy odsetek osób, które przyznały, że interesują się piłką nożną, mają Zjednoczone Emiraty Arabskie. Aż 80 proc. badanych wykazało takie zainteresowanie, co jest wynikiem tylko minimalnie lepszym od 78 proc. w Tajlandii i 75 proc. w Chile, Portugalii oraz Turcji. Polska w rankingu zainteresowania plasuje się na 10. pozycji, z wynikiem 67 proc., i — co ciekawe — jest to odsetek wyższy niż w Brazylii i Niemczech (po 60 proc.).

Piłka nożna przyciąga fanów w różnych zakątkach świata, więc także zawodnicy stają się bohaterami masowej wyobraźni. Widać to doskonale w przypadku ich popularności w mediach społecznościowych, które stały się kanałami utrzymywania kontaktu z fanami i trampolinami marketingowymi. Mistrzem jest tutaj Cristiano Ronaldo, którego na Facebooku, Twitterze i Instagramie obserwuje ponad 322,8 mln osób, co jest wynikiem lepszym nie tylko od wyników innych gwiazd piłki, ale daje mu przewagę nad idolami z branży filmowej i muzycznej. Drugie miejsce zajmuje Neymar ze 194,2 mln fanów, a trzeci jest Leo Messi, który przyciąga 181,9 mln internautów. © Ⓟ

Ranking fanów

odsetek populacji zainteresowanej futbolem w pro

Źródło: The Nielsen Company

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Łukasz Ostruszka

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / Bezsporny status