Biedronce znów rośnie sprzedaż

Marcel ZatońskiMarcel Zatoński
opublikowano: 2025-01-14 20:21

Po gorszych kwartałach największy detalista spożywczy na polskim rynku w końcówce roku zanotował wzrost kluczowej w branży sprzedaży porównywalnej.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Wojna cenowa z Lidlem bolała, ale kluczowe wskaźniki finansowe Biedronki w najważniejszym dla handlu ostatnim kwartale 2024 r. znowu się zazieleniły. We wtorek po sesji giełdowej notowane w Lizbonie Jeronimo Martins, właściciel polskiej sieci, podało wstępne wyniki finansowe za cały 2024 r. i czwarty kwartał. Sprzedaż porównywalna LFL Biedronki (na tej samej powierzchni sklepów, co rok wcześniej) po tąpnięciu w połowie roku, które przełożyło się na mocny spadek notowań właściciela i notowanych na GPW detalistów, w całym roku spadła o 0,3 proc., ale w ostatnim kwartale urosła o 1,1 proc.

Na poziomie całej polskiej sieci, uwzględniając ekspansję, przychody w 2024 r. wzrosły o 4,1 proc., a w euro, w którym dane prezentuje Jeronimo Martins, o 9,6 proc., do 23,57 mld EUR (w przeliczeniu ok. 101 mld zł).

"Przewidywaliśmy trudny rok 2024, wiedząc, że spadająca inflacja cen żywności w połączeniu z wysoką inflacją kosztów doprowadzi do nasilenia konkurencji na rynkach, na których działamy, i wzrostu presji na działalność. Wkraczając w rok 2025 w otoczeniu, które pozostanie burzliwe i niepewne przynajmniej w pierwszej połowie roku, spodziewamy się, że zachowania konsumentów będą nadal kształtowane przez ostrożność, a presja konkurencyjna pozostanie wysoka" - mówi Pedro Soares dos Santos, prezes Jeronimo Martins, cytowany w komunikacie grupy.

W ubiegłym roku Biedronka powiększyła się o 161 sklepów i ma teraz 3,73 tys. placówek w całym kraju. Szykuje się też do otworzenia sklepów na Słowacji. Druga polska sieć portugalskiej grupy, czyli drogeryjne Hebe, ma 381 placówek (o 36 więcej niż rok wcześniej) i zanotowała w 2024 r. 583 mln EUR przychodów (w przeliczeniu 2,5 mld zł), czyli w polskiej walucie o 18 proc. więcej niż rok wcześniej. Na poziomie LFL sprzedaż Hebe wzrosła w ubiegłym roku o 8,5 proc.

Na tym etapie Jeronimo Martins nie podaje informacji o rentowności w ubiegłym roku. Pełny raport finansowy zostanie opublikowany 19 marca.