Biedronka utrzymuje dwucyfrowe tempo

Marcel Zatoński
14-01-2018, 22:00

Największa sieć handlowa w Polsce zbliża się do 50 mld zł przychodów rocznie. Jej siostrzana sieć drogeryjna urosła o jedną trzecią.

Setki lat temu Portugalczycy zbijali majątki w Brazylii i luzofońskich koloniach afrykańskich. Teraz świetny biznes robią nad Wisłą. Koncern handlowy Jeronimo Martins, właściciel dyskontowej Biedronki i sieci drogeryjnej Hebe, osiąga w Polsce już prawie 70 proc. przychodów. Zgodnie z opublikowanymi przez spółkę wstępnymi wynikami za 2017 r. Biedronka miała ponad 47 mld zł przychodów, a Hebe dołożyło 700 mln zł, czyli o jedną trzecią więcej niż rok wcześniej. Największa polska sieć handlowa utrzymuje wysokie tempo wzrostu. W ubiegłym roku jej przychody wzrosły o 10,4 proc. Na poziomie LFL, czyli na tej samej powierzchni co rok wcześniej, bez nowych placówek (a sieć powiększyła się w 2017 r. o ponad 100 sklepów), wzrost wyniósł 8,6 proc. „W 2017 r. w Polsce otoczenie rynkowe przez cały rok było sprzyjające. Mimo wysokiej bazy udało nam się wyraźnie zwiększyć sprzedaż LFL przy jednoczesnych inwestycjach w poprawę doświadczeń zakupowych klientów” — głosi komunikat Jeronimo Martins.

Zobacz więcej

Fot. Bloomberg

W samym ostatnim kwartale było jednak trochę gorzej. Na poziomie LFL sprzedaż wzrosła o 7,6 proc. i był to pod tym względem najsłabszy kwartał w 2017 r. Giełda w Lizbonie pozytywnie zareagowała na wyniki Jeronimo Martins — podczas piątkowej sesji kurs rósł o prawie 4 proc. Na razie nie wiadomo, jaki był zysk spółki i czy mimo inwestycji w rozbudowę sieci w Polsce, a także w Kolumbii (gdzie dynamicznie rozwija się sieć dyskontowa Ara, która otworzyła w ubiegłym roku 160 nowych sklepów) udało jej się poprawić rentowność. Pełne sprawozdanie finansowe za 2017 r. będzie dostępne 28 lutego. Po trzech kwartałach Biedronka wykazywała marżę EBITDA na poziomie 7,2 proc., co było wynikiem lepszym niż rok wcześniej. Drogeryjne Hebe natomiast wciąż przynosiło Portugalczykom straty. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Handel / Biedronka utrzymuje dwucyfrowe tempo