Biura nie obniżają prowizji
Choć na rynku ciągle głośno o ostatnich decyzjach Rady Polityki Pieniężnej, jej wytyczne nie wszędzie trafiają na podatny grunt. Obniżenie stóp procentowych, których z takim wytęsknieniem oczekiwali nie tylko inwestorzy, nie znajduje jednak uznania w niektórych jednostkach rynku kapitałowego. Taką enklawą, pozostającą poza głównym nurtem wszelkich zmian na rynku są właśnie biura maklerskie.
MIMO iż istnieją przesłanki i możliwości zredukowania wysokości prowizji, praktycznie żadne biuro nie pokusiło się o przeprowadzenie takiej operacji. W wielu biurach w dalszym ciągu obowiązują cenniki z początku roku. Natomiast dla przeciętnego klienta, wysokość prowizji staje się coraz ważniejszym czynnikiem branym pod uwagę przy wyborze konkretnego biura. Aby jednak mieć jakikolwiek wpływ na wysokość tych kosztów, dotychczas klient musi zdobyć uznanie w oczach biura. Najczęściej jest to określona wielkość obrotów zrealizowana w danym przedziale czasu. Dopiero po spełnieniu tego warunku, można ubiegać się o indywidualne negocjowanie wysokości prowizji.
TACY wybrańcy biura, cieszą się dodatkowymi przywilejami. Biuro maklerskie udostępnia im (najczęściej nieodpłatnie) przygotowywane przez siebie analizy i rekomendacje, dzięki czemu mają oni bardzo szybki dostęp do najświeższych informacji. Stawia ich to na uprzywilejowanej pozycji w stosunku do zwykłych klientów.
JEDNAK w niektórych biurach zachodzą już niewielkie zmiany. Zdaniem klientów są one jednak za wolne i nie spełniają wszystkich oczekiwań. Jednym z takich pozytywnych przykładów może być biuro maklerskie PDM Pioneer. Walka o klienta poszła w nim tak daleko, że biuro przy okazji bardzo niskiej prowizji, jaka jest pobierana od każdej transakcji, oferuje także możliwość wyboru dowolnego maklera. Chyba nie trzeba tłumaczyć jakie ma to znaczenie nawet dla drobnego inwestora. Możliwość ściślejszej współpracy obu stron powinna bowiem w tym wypadku procentować dłuższym romansem i przywiązaniem klienta.
Przy bardzo dużej i silnej unifikacji ofert biur maklerskich, skutkiem czego jest coraz większe zacieranie się różnic pomiędzy nimi, takie nowatorskie działania mogą by ć bardzo skuteczną reklamą przyciągającą nowych klientów i wyznacznikiem nowego trendu.