Biznes bardziej wiarygodny niż rząd

DCZ
opublikowano: 2008-02-11 00:00

Bardziej ufamy biznesowi niż rządowi. Materiały biznesowe w gazetach, telewizji i w magazynach to dla nas najczęstsze źródła fachowej informacji.

Bardziej ufamy biznesowi niż rządowi. Materiały biznesowe w gazetach, telewizji i w magazynach to dla nas najczęstsze źródła fachowej informacji.

Tylko 11 proc. polskich tzw. liderów opinii ufa rządowi. I jest to najniższy wynik w 18 krajach, które objęło coroczne badanie Edelman Trust Barometr. Najwyższym zaufaniem polscy respondenci darzą natomiast biznes (45 proc.) i organizacje pozarządowe (38 proc.).

Polska nie jest jednak aż tak wyjątkowa. Wyższe zaufanie do biznesu niż do rządu zadeklarowali ankietowani aż w 14 z 18 uczestniczących w badaniu krajów. Jednak u nas różnica jest wyjątkowo duża. Spadło — od ubiegłorocznego badania — zaufanie do instytucji religijnych (o 12 proc.), organizacji pozarządowych (o 11 proc.) i mediów jako firm (o 9 proc.)

Jeśli prasa, to biznesowa

O ile medialne firmy nie są dla ankietowanych zbyt wiarygodne, o tyle ich przekaz budzi coraz większe zaufanie. Najczęściej informacji o przedsiębiorstwach, ich produktach i usługach szukamy w tradycyjnych mediach. W Polsce (podobnie jak w Włoszech, Francji, Hiszpanii) najczęstszym źródłem takich wiadomości są gazety (75 proc.), telewizja (70 proc.), firmowe strony internetowe (67 proc.) i rozmowy z przyjaciółmi (60 proc.).

Dużo mniejsze znaczenie mają firmowe newslettery i raporty roczne (po 49 proc.) oraz wiadomości w radiu (50 proc.). Portale społecznościowe są u nas traktowane jako bardziej wiarygodne niż w innych krajach.

Naukowiec tak, prezes nie

Kto jest najbardziej wiarygodny, jeśli chodzi o informacje o spółkach? Dla ponad 70 proc. badanych analitycy finansowi lub branżowi, a dla 63 proc. — pracownicy naukowi. Za to tylko 30 proc. ufa prezesom spółek.

Przy wyborze miejsca pracy bardziej liczą się sprawy społeczne i reputacja firmy niż jej wyniki lub szef. O reputacji firm decyduje to, czy tworzą miejsca pracy, prowadzą przyjazną dla środowiska politykę i nie wypierają z rynku lokalnej konkurencji. Najmniej ufamy branży ubezpieczeniowej i ochrony zdrowia, a także (to polska specyfika) producentom artykułów konsumpcyjnych.

Na świecie zaufanie do biznesu stale rośnie. Wyjątkiem jest Szwecja, w której w tym roku odnotowano spadek. Za to w państwach wschodu Europy biznes i rząd cieszą się większym zaufaniem niż organizacje pozarządowe.

Liderzy opinii

To osoby z wykształceniem na poziomie licencjackim, reprezentujące 25 proc. najlepiej zarabiających gospodarstw domowych i w znaczącym stopniu korzystające z mediów. W najnowszym badaniu wzięło udział 3100 osób w wieku 35-64 lata Wywiady ze 150 Polakami przeprowadzono w październiku i listopadzie 2007 r. Badanie na potrzeby Edelman Trust Barometr przeprowadziła firma StategyOne.