Biznes w obłokach

31-07-2013, 00:00

Dostawcy usług opartych na chmurze obliczeniowej szykują się na prawdziwą rewolucję.

Zanim przedsiębiorca zainteresowany cloud computingiem (CC) zdecyduje się na konkretne rozwiązanie, chce wiedzieć przede wszystkim, czy jest ono bezpieczne i ile może dzięki niemu zaoszczędzić.

NA MIARĘ KLIENTA: Produkty w formie usługi „z chmury”
pozwalają elastycznie dostosowywać wydatki na IT do rzeczywistego
zapotrzebowania — mówi Krzysztof Kosiorek, kierownik oferty
produktowo-usługowej Integrated Solutions i Orange. [FOT. ARC]
Zobacz więcej

NA MIARĘ KLIENTA: Produkty w formie usługi „z chmury” pozwalają elastycznie dostosowywać wydatki na IT do rzeczywistego zapotrzebowania — mówi Krzysztof Kosiorek, kierownik oferty produktowo-usługowej Integrated Solutions i Orange. [FOT. ARC]

— Coraz większe znaczenie dla firm ma również opcja przechowywania i archiwizacji danych z możliwością ich odtworzenia w dowolnym momencie, czyli tzw. backup — mówi Paweł Mazurek, kierownik działu oferty i produktu biznes z Netii.

Szeroki wybór

Cloud computing staje się w Polsce coraz popularniejszy, a dostawcy tej technologii zaskakują przedsiębiorców coraz bardziej wyszukanymi propozycjami. Na przykład firma Hitachi Data Systems Polska wprowadziła ostatnio na rynek rozwiązanie HCP Anywhere, które służy do synchronizacji i udostępniania plików. Umożliwia pracownikom bezpieczny dostęp do danych w każdym momencie, z dowolnego miejsca i dowolnego sprzętu.

— Rozwiązanie automatycznie synchronizuje się ze wszystkimi zarejestrowanymi urządzeniami i jest dostępne za pomocą przeglądarek internetowych. Użytkownicy korzystający z własnego sprzętu uzyskują dostęp do plików roboczych z każdego miejsca. Mogą również bezpiecznie udostępniać pliki pod postacią linków z kontrolą dostępu i ograniczeniem czasowym — wyjaśnia Marek Toczko, starszy konsultant ds. rozwiązań Hitachi Data Systems Polska. Ciekawa na rynku CC jest także technologia Netia Office Anywhere, integrująca wszystkie dostępne kanały telekomunikacyjne.

— Rozwiązanie to umożliwia pracownikom współpracę w każdej chwili, niezależnie od miejsca ich pobytu. Spójny i jednolity system komunikacji biznesowej podnosi produktywność zarówno poszczególnych pracowników, jak i całej instytucji — mówi Paweł Mazurek. Inną propozycją Netii, działającą w modelu chmurowym jest Netia Video Anywhere. Usługa ta pozwala na wykonywanie wielostronnych rozmów wideo w jakości HD, współdzielić pliki, np. prezentacje, dokumenty, arkusze kalkulacyjne, obrazy.

Na rozwoju oferty cloudowej od kilku lat koncentruje się również Integrated Solutions. W ubiegłym roku firma wprowadziła do oferty platformę chmurową UCaaS, która zwalnia klienta z obowiązku posiadania terminali wideo i telefonów, ponieważ koszt ich wynajęcia jest wliczony w opłatę licencyjną.

— Firma może za opłatą zwiększać liczbę użytkowników i funkcjonalności wtedy, kiedy tego potrzebuje, a rozlicza się za pomocą jednej comiesięcznej faktury, płacąc za rzeczywiście wykorzystane zasoby — wyjaśnia Krzysztof Kosiorek, kierownik oferty produktowo-usługowej Integrated Solutions i Orange.

Dla dużych i małych

— Założenie, że rozwiązania UC w modelu chmurowym są zbyt drogie dla małych i średnich firm, jest błędem. Koszty technologii korporacyjnych stale się obniżają, a średnie przedsiębiorstwa mają do wyboru coraz więcej rozwiązań — od prostych po wielopoziomowe, dostępne w modelu usługowym — uważa Krzysztof Kosiorek.

Według dostawców, w najbliższych latach na polskim rynku usług CC odbędzie się prawdziwa rewolucja.

— To, co się dzieje na świecie, wskazuje, że oferowanie usług wirtualnych, wykorzystujących coraz bogatsze narzędzia i protokoły, może całkowicie zmienić podejście do tradycyjnego modelu dostarczania usług telekomunikacyjnych. Zapotrzebowanie na usługi i produkty tego typu jest ogromne, a branż, które mogą z nich skorzystać, wiele, m.in. turystyka, medycyna, dostarczanie informacji, motoryzacja — wylicza Paweł Mazurek. Wskazuje jednocześnie na sektory, które wciąż za mało korzystają z zaawansowanych rozwiązań chmurowych. Przykładem jest choćby motoryzacja.

— O wiele łatwiej byłoby użytkownikom samochodów, gdyby za pomocą aplikacji mobilnej, ewentualnie strony internetowej mogli sprawdzić ważność swoich dokumentów, przeanalizować spalanie paliwa, poszukać najtańszej stacji benzynowej z najlepszym paliwem, kupić ubezpieczenie, a nawet umówić wizytę w warsztacie po uprzednim przesłaniu filmu lub zdjęcia z usterką — podpowiada Paweł Mazurek.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Gołasa

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Biznes w obłokach