Czytasz dzięki

Blast Lab stworzył wirtualną nić Ariadny

  • Marta Bellon
opublikowano: 28-07-2015, 22:00

Gdańszczanie opracowali technologię, która umożliwia zdobycie unikalnej wiedzy o kliencie i ze zwykłego budynku zrobi inteligentny

Kilka lat temu Mateusz Kuszner i Bartosz Rejchel — dwaj fizycy, absolwenci Politechniki Gdańskiej, zainteresowali się rozwiązaniami z dziedziny internetu rzeczy, czyli komunikacją urządzeń z siecią bez udziału człowieka (ang. Internet of Things, IoT). Za cel obrali stworzenie rozwiązania, które pozwalałoby poprowadzić użytkownika od punktu, w którym znajduje się w danym momencie do punktu docelowego. Efektem tych prac jest IndoorNavi — technologia umożliwiająca nawigację w przestrzeni zamkniętej.

PRECYZYJNA NAWIGACJA:
PRECYZYJNA NAWIGACJA:
Bartosz Rejchel i Mateusz Kuszner (od lewej) z Blast Lab opracowali autorskie rozwiązanie, które umożliwia zlokalizowanie konkretnej osoby w danym budynku i doprowadzenie jej do celu. Zapewniają, że sprawdzi się w biurowcach, urzędach i szpitalach.
ŁUKASZ GŁOWALA

W 2013 r. duet z Pomorza założył firmę Blast Lab, którą dziś tworzy dziesięciu stałych i kilku współpracowników. Oprócz rozwijania technologii IndoorNavi gdańszczanie wciąż wykonują prace na zlecenie — tworzą oprogramowanie i kompletne systemy, w tym aplikacje mobilne. Ich klientem jest m.in. Grupa Azoty.

Po nitce do celu

Flagowy produkt gdańskiego start-upu umożliwia zlokalizowanie konkretnej osoby w danym budynku, a następnie wskazanie jej kierunku lub kroków, które ma podjąć, żeby dotrzeć do celu.

— Podobnie jak mapy Google’a podpowiadają, jak znaleźć, a potem dojść do danej lokalizacji, tak my podpowiadamy, jak poruszać się wewnątrz budynku. IndoorNavi to technologia użyteczna w dużych biurowcach, urzędach czy szpitalach. Wszędzie tam, gdzie jest duża liczba pomieszczeń i zajmujących je podmiotów — tłumaczy Mateusz Kuszner.

Pierwsze testy rozwiązanie przeszło w Gdańskim Parku Naukowo-Technologicznym. Ale sprawdza się nie tylko w biurowcach, lecz również w galeriach handlowych, supermarketach, urzędach, szpitalach, muzeach czy dużych parkingach. Umożliwia nie tylko zlokalizowanie klienta, ale również przesłanie mu informacji na temat towarów, które może znaleźć i zakupić w pobliżu.

— Użytkownik może stworzyć listę zakupów, a aplikacja poprowadzi go do odpowiedniej alejki i półki sklepowej, by szybko znalazł to, czego potrzebuje — wyjaśnia Mateusz Kuszner. Technologia IndoorNavi składa się z kilku elementów: infrastruktury instalowanej na danej powierzchni, czyli zestawu beaconów(nadajników Bluetooth) połączonych kablowo, aplikacji webowej umożliwiającej zarządzanie beaconami i analizowanie pobieranych przez nich danych oraz wtyczki do aplikacji mobilnej, którą instaluje użytkownik.

— Do niedawna Bluetooth był kojarzony z komunikacją głosową poprzez urządzenia zewnętrzne, np. słuchawkami podłączonymi bezprzewodowo do telefonu. Użytkownicy kojarzyli tę technologię z taką, która jest w stanie pracować kilka godzin, maksymalnie kilka dni. My stosujemy natomiast technologię z zakresu niskich energii, czyli taką, w której urządzenie pobiera stosunkowo niewiele energii w czasie działania. Proponujemy, by nadajniki były zasilane kablowo, a nie bateryjnie. Dzięki temu łatwiej jest mieć nad nimi pełną kontrolę i nimi zarządzać — mówi Mateusz Kuszner.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Beacon wyśledzi klientów

Autorskie nadajniki Blast Lab zasilane stacjonarnie pozwalają nie tylko wysyłać sygnał, ale też go odbierać. Dzięki temu umożliwiają np. analizowanie ruchu wózków sklepowych wyposażonych w dodatkowebeacony, których sygnał odbiera i analizuje system.

Jego operator widzi, jak poruszają się koszyki. Z dokładnością do dwóch metrów. System pozwala też przesyłać obsługującym go osobom informacje na temat tego, ilu użytkowników wyszukuje daną firmę w budynku, jakie punkty na danym obszarze są najczęściej poszukiwane i w których miejscach obiektu użytkownicy najczęściej potrzebują wsparcia, by dostać się do punktu docelowego.

— Do każdego klienta podchodzimy indywidualnie i staramy się wskazać mu, w jakim obszarze może uzyskać zwrot z inwestycji, choć niełatwo to oszacować. Pokazujemy, o ile bardziej skuteczny jest marketing bezpośredni wspierany przez naszą technologię w porównaniu z marketingiem masowym — ulotek, banerów czy reklam w telewizji — mówi założyciel firmy.

Klientowi, który odwiedzi centrum handlowe z listą zakupów i wprowadzi ją do aplikacji dedykowanej danemu centrum handlowemu opartej na technologii IndoorNavi, można np. zasugerować zakup produktów komplementarnych z tej samej lub podobnej kategorii.

Monitorowanie koszyków pozwala natomiast określić, gdzie konkretnie klienci najczęściej dokonują zakupów — które miejsca można uatrakcyjnić w oczach klientów, gdzie spędzają więcej czasu, a więc dłużej zastanawiają się nad wyborem produktu czy dokonaniem zakupu. Te dane pozwalają ocenić, którą część powierzchni sklepu należy poprawić, aby jej wartość wzrosła.

— To ważna informacja zwrotna dla właściciela supermarketu czy galerii. Pozwala wyciągnąć wnioski i zdecydować, jak zmodyfikować architekturę wnętrza, by była bardziej efektywna — mówi Mateusz Kuszner.

Blast Lab chce dostarczać stworzone przez siebie rozwiązanie innym firmom, które będą wdrażać to rozwiązanie na rynkach zagranicznych. W pakiecie będą beacony, aplikacja webowa i zestaw algorytmów lokalizacyjnych i nawigacyjnych.

— Nasz klient, który odbierze ten produkt, będzie miał wszystkie elementy, by budować swój produkt dostosowany do danej lokalizacji — zapewnia Mateusz Kuszner.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Bellon

Polecane