Blix ugruntował swoją pozycję na rynku

Partnerem publikacji jest Grupa Blix
opublikowano: 18-12-2022, 20:00
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Technologiczna spółka przeszła drogę od start-upu do dojrzałej organizacji. Obecnie rozwija aplikację z gazetkami promocyjnymi, z biznesem wychodzi za granicę i jest w trakcie rundy inwestycyjnej.

Aplikacja mobilna Blix w jednym miejscu regularnie publikuje gazetki promocyjne blisko 150 największych sieci handlowych – hipermarketów, dyskontów, sklepów odzieżowych, placówek z wyposażeniem wnętrz itd. Prezentuje najlepsze oferty takich brandów, jak Lidl, Biedronka, Aldi, Netto, E.Leclerc, Pepco, Kaufland, Carrefour, Auchan, Dealz, Empik, Intermarche, Stokrotka, Lewiatan, Żabka, Rossmann, Polo Market, Jysk, Agata Meble. Z aplikacji Blix w Polsce regularnie korzysta ponad 2 mln unikatowych użytkowników miesięcznie. Cała grupa, w której skład wchodzą Qpony i Zdrowe Zakupy, to prawie 3 mln użytkowników generujący dziesiątki milionów sesji każdego miesiąca. To efekt dziesięciu lat pracy, w których trakcie spółka zyskała rozpoznawalność na rynku. Z roku na rok notowała także dwucyfrowy poziom wzrostu przychodów. Jest tym samym gotowa intensywnie zwiększyć skalę działania w kraju. Powalczy również o klientów poza Polską.

Jako grupa mamy ponad 50 proc. udziału w rynku aplikacji multiretailowych. Nie zamierzamy się jednak na tym zatrzymywać – mówi Tomasz Jabłoński, prezes Grupy Blix – na zdjęciu drugi z lewej w towarzystwie pozostałych członków zarządu Grupy Blix– Krzysztofa Łuczaka, Jakuba Jeziornego i Marcina Lenkiewicza. [FOT. ARC]
Jako grupa mamy ponad 50 proc. udziału w rynku aplikacji multiretailowych. Nie zamierzamy się jednak na tym zatrzymywać – mówi Tomasz Jabłoński, prezes Grupy Blix – na zdjęciu drugi z lewej w towarzystwie pozostałych członków zarządu Grupy Blix– Krzysztofa Łuczaka, Jakuba Jeziornego i Marcina Lenkiewicza. [FOT. ARC]

Wsparcie inwestorów

Dalszy rozwój będzie realizowany we współpracy z inwestorami. EY prowadzi proces transakcyjny celem pozyskania nowego inwestora, z którym spółka będzie mogła jeszcze bardziej przyspieszyć swój wzrost.

– Jesteśmy liderem aplikacji multiretailowych w Polsce. Jako grupa mamy ponad 50 proc. udziału w rynku. Nie zamierzamy się jednak na tym zatrzymywać. Szukamy inwestora, który będzie aktywnie uczestniczył w warunkach szybkiego rozwoju biznesu i będzie zainteresowany wypracowaniem synergii między naszymi i jego usługami oraz współdzieleniem know-how – mówi Tomasz Jabłoński, prezes Grupy Blix.

Od Qponów do Grupy Blix

Grupa Blix (dawne Qpony) powstała 10 lat temu i początkowo oferowała kupony rabatowe dla studentów. Biznesowy koncept już na początku zyskał zainteresowanie inwestorów AIP Seed Capital, aby następnie zrealizować dwie rundy ze znanym ze swych dokonań w polskim internecie funduszem private equity.

W 2015 r. oferta Qponów została poszerzona o dostęp do gazetek promocyjnych sieci handlowych. Spotkało się to z ogromnym zainteresowaniem użytkowników. Rok później firma zdecydowała się więc na przejęcie spółki Blix, dla której gazetki reklamowe stanowiły podstawę biznesu. Niemal w pełni skoncentrowała się na rozwoju nowej oferty dla użytkowników i poszerzeniu rozwiązań konsumenckich np. lista zakupów, porównywarka cenowa, bilans wydatków.

W 2018 r. została przeprowadzona kolejna akwizycja. Do dotychczasowych biznesów dołączono aplikację Zdrowe Zakupy, która po zeskanowaniu kodu kreskowego na produkcie spożywczym lub kosmetycznym informuje, czy zawiera on szkodliwe dla zdrowia składniki.

Rozszerzenie grupy

Obecnie grupa rozważa kolejne przejęcie – narzędzia pozwalającego zmierzyć realny wpływ działań marketingowych na sprzedaż offline. Blixowi dostarcza danych o tym, czy osoby korzystające z gazetek dokonały pod ich wpływem zakupów w sklepie stacjonarnym i jak wyglądała ich aktywność zakupowa. Rozwiązanie może być udostępniane także zewnętrznym klientom z różnych branż, np. automotive, ponadto planowana jest ekspansja i pozyskanie kontrahentów zagranicznych.

– Efektywność naszej pracy definiujemy poprzez współczynnik ROPO, czyli research online, purchase offline. Użytkownicy Blixa szukają informacji w aplikacji, ale kupują w sklepach stacjonarnych. Mechanizmy, które stosujemy, dodatkowo zwiększają poziom ich zainteresowania zakupami. Z retailerami rozliczamy się więc, uwzględniając efektywność naszych działań. Obsługujemy także przedstawicieli sektora FMCG, w aplikacji umieszczamy np. reklamy ich produktów z odesłaniem do konkretnych sklepów, w których można je nabyć – wyjaśnia Tomasz Jabłoński.

Nadmienia również, że nie konkurują z aplikacjami retailerów, ponieważ w Blix klienci podejmują decyzje, gdzie pójdą do sklepu, natomiast aplikacje retailerów wykorzystywane są do lojalizacji własnych klientów.

– Blix umożliwia dotarcie z ofertą do szerokiego grona konsumentów i gospodarstw domowych. Dzięki temu nie jesteśmy konkurencją, lecz uzupełnieniem komunikacji, częścią ekosystemu retail media – dodaje.

Cel: być liderem poza Polską

Strategia grupy zakłada zwiększenie skali działania w Polsce. Obecnie wysoką rentowność wykazuje największe aktywo grupy, czyli właśnie Blix, a break even point pozostałych projektów planowany jest na przyszły rok. Szacuje się, że na koniec 2022 r. Grupa Blix przekroczy 31 mln zł przychodu przy 11 mln zł EBITDA. W strategii długoterminowej planowana jest ponadto ekspansja zagraniczna.

W 2017 r. Blix wszedł do Ukrainy. Rozwój na tym rynku przebiegał bardzo sprawnie. Wraz z wybuchem wojny firma wstrzymała jednak swoją działalność. Nadal utrzymuje lokalnych pracowników i czeka na rozwój wydarzeń. W ostatnich miesiącach aplikacja zmieniła nieco funkcję – z promocyjnej na informacyjną. Użytkowników powiadamia m.in. o porach działania sklepów w okolicy, dostępności asortymentu itp. Gdy sytuacja w kraju się ustabilizuje, Blix planuje powrót do podstawowego zakresu swojej działalności.

W ubiegłym roku Blix wszedł także do Rumunii, gdzie struktura sektorów retail i FMCG jest zbliżona do rynku polskiego. Obecnie koncentruje się na budowie bazy użytkowników aplikacji, kolejnym krokiem będzie już komercjalizacja.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane