Bombardier wjeżdża do specjalnej strefy

opublikowano: 16-06-2015, 00:00

Producent lokomotyw zainwestuje we Wrocławiu 114 mln zł w produkcję karoserii do bardzo szybkich pociągów. Do 475 etatów doda 100

Bombardier, który chwali się na stronie internetowej, że jest największym inwestorem zagranicznym w branży transportu kolejowego w Polsce, planuje kolejny projekt. Spółka złożyła wniosek o włączenie 13,7 ha we Wrocławiu do Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Invest- Park.

Pociągi najnowszej generacji ICx będą produkowane we Wrocławiu, w jednej z najstarszych fabryk taboru szynowego w Europie. [FOT. ARC]
Zobacz więcej

NAJNOWSZE W NAJSTARSZYM:

Pociągi najnowszej generacji ICx będą produkowane we Wrocławiu, w jednej z najstarszych fabryk taboru szynowego w Europie. [FOT. ARC] ARC

W Pafawagu, jednej z najstarszych fabryk taboru szynowego w Europie, chce zainwestować 114 mln zł i zwiększyć zatrudnienie o 100 osób. Zamierza uruchomić produkcję nowoczesnych karoserii do bardzo szybkich pociągów najnowszej generacji ICx, w których wagony mają aż 28,5 m — wynika z projektu poszerzenia wałbrzyskiej strefy. Chodzi o wytwarzanie kompletnych karoserii wagonów, a także podzespołów podwozi, ścian bocznych i czołowych. Spółka wdroży na skalę przemysłową technologię spawania laserowego 3D pojazdów o ponadstandardowych gabarytach.

Same plusy

— To projekt bardzo ciekawy i ważny społecznie, bo spółka jednocześnie obiecuje utrzymanie 475 etatów. Gdy firma zwróciła się do nas z wnioskiem o poszerzenie, podkreślała, że od tego zależy jej przyszłość. Jeśli teraz zainwestuje w nowe technologie, ma dobre perspektywy, jeśli nie — wypadnie z rynku. Jest to więc strategiczny projekt — komentuje Barbara Kaśnikowska, prezes Invest-Parku. Podobnie uważa Dariusz Ostrowski, prezes Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej.

— Tak jak BSH będzie kontynuował we Wrocławiu tradycje dawnego Wrozametu w AGD, tak Bombardier kontynuuje tradycjePafawagu w taborze szynowym. Można liczyć na dużą innowacyjność i know-how. To będzie także kolejny przykład dla młodych ludzi, którzy wybierają szkoły techniczne, że jest szansa na ciekawą pracę — uważa Dariusz Ostrowski.

Cztery filary

W zakładach we Wrocławiu, Łodzi, Katowicach i Warszawie (żaden nie jest jeszcze w specjalnej strefie ekonomicznej) Bombardier zatrudnia około 1 tys. osób. W Katowicach Bombardier Transportation (ZWUS) Polska projektuje i produkuje systemy kierowania, sterowania, i nadzoru ruchu pojazdów szynowych korzystając z ponadosiemdziesięcioletniej tradycji i doświadczenia. Łódzki oddział Bombardier Transportation Polska wytwarza aparaturę trakcyjną, a produkcja trwa tu od ponad 50 lat.

W Warszawie działa Bombardier Transportation (Rail Engineering) — biuro projektowo-konsultingowe zatrudniające inżynierów. We Wrocławiu wytwarza nadwozia wszystkich lokomotyw z rodziny TRAXX oraz z serii E464 i podzespoły do innych pojazdów (ramy wózków dla pociągów wielkich prędkości, zespołów trakcyjnych ruchu regionalnego, tramwajów i wagonów metra). © Ⓟ

Duży gracz

Grupa Bombardier to producent pociągów i samolotów. Na całym świecie zatrudnia 76,4 tys. osób. Jej siedziba znajduje się w Montrealu w Kanadzie, a spółka jest notowana na giełdzie w Toronto. W 2014 r. miała 20,1 mld USD przychodów.

Zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2017 r.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu