Branża piwowarska nie może narzekać

Paweł Mazur
opublikowano: 2000-12-18 00:00

Branża piwowarska nie może narzekać

Do końca listopada Grupa Żywiec i Kompania Piwowarska ulokowały na rynku ponad 13,4 mln hl piwa. Wszystko wskazuje na to, że firmy te opanowały łącznie około 60 proc. rynku. W tym roku cała branża może sprzedać nawet do 25 mln hl piwa.

Po 11 miesiącach tego roku branża piwowarska zdołała ulokować na rynku (według szacunkowych obliczeń analityków branży) około 22,4 mln hl piwa. Gdyby ten wynik się potwierdził, oznaczałoby to, że do końca listopada sprzedano mniej więcej tyle piwa, ile udało się w całym 1999 roku.

Nie jest źle

Wstępne wyniki sprzedaży wskazują na to, że dynamika branży w ciągu 11 miesięcy wyniosła około 8 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Można zatem założyć, że w ciągu całego roku krajowe browary ulokują na rynku 25 mln hl. Oznaczałoby to wzrost sprzedaży nawet o 9-10 proc. Nie będzie to, co prawda, niemal 11,5-proc. wzrost, jak w roku 1999, ale i tak branża nie ma powodów do narzekań. Sprzyjająca aura i perspektywa zbliżających się świąt, czyli zwiększenia sprzedaży, mogą te przypuszczenia potwierdzić.

Stabilna czołówka...

Po 11 miesiącach układ krajowej czołówki producentów nie zmienił się. Nadal prym wiedzie Grupa Żywiec, czyli połączone browary Żywiec, EB, Leżajsk i Warka. Grupa w listopadzie zdołała sprzedać około 480 tys. hl piwa, a po jedenastu miesiącach sprzedaż ta wyniosła nieco ponad 7 mln hl piwa, co oznacza około 8-proc. spadek w porównaniu z wynikami sprzedaży za 11 miesięcy 1999 roku.

Spółka porządkuje teraz sieć dystrybucji oraz kończy akcję wymiany opakowań. W ramach restrukturyzacji i ograniczenia kosztów zarząd postanowił zlikwidować ostatnio browary w Gdańsku i Łańcucie. Efekty zmian mają być widoczne już w 2001 roku.

Tradycyjnie „depcząca po piętach ” Żywcowi Kompania Piwowarska (Lech i Tychy) notuje imponujące wyniki. W samym listopadzie sprzedała około 520 tys. hl piwa, czyli więcej niż GŻ. Po 11 miesiącach sprzedaży wynik ten wyniósł około 6,4 mln zł. Daje to firmie dynamikę sprzedaży na poziomie ponad 36 proc. Jeżeli przyjąć, że branża wyprodukowała globalnie do końca listopada 22,4 mln hl piwa, to udział pierwszej dwójki wynosi obecnie około 60 proc.

... podobnie jak druga linia

Wśród pozostałych producentów też nie nastąpiły roszady. Jeżeli przyjąć grupę Brau Union (Van Pura, Kujawiaka oraz Browary Warszawskie, które dopiero czekają na zezwolenie wejścia do spółki austriackiego inwestora) za już ukonstytuowaną, wówczas trzecie miejsce będzie należało właśnie do niej. Sprzedała ona w listopadzie prawie 110 tys. hl piwa, a do końca listopada niemal 1,5 mln hl.

Podobną sprzedaż jak austriacka grupa zanotował Bittburger reprezentowany w Polsce przez szczecińskiego Bosmana oraz sierpeckiego Kasztelana. Oba te browary w listopadzie sprzedały około 90 tys. hl piwa, a po 11 miesiącach na rynku pojawiło się około 1,35 mln hl piwa niemieckiego inwestora.

Nie najlepiej wiedzie się Okocimowi, który sprzedając w listopadzie niemal 90 tys. hl piwa zanotował wynik podobny do listopada 1999 r. Po 11 miesiącach brzeski browar ulokował na rynku około 1,35 mln hl piwa, czyli o około 150 tys. hl mniej niż w analogicznym okresie 1999 r. Przyszły rok dla tej spółki, podobnie jak dla Żywca, będzie sprawdzianem efektów przeprowadzanych reorganizacji i restrukturyzacji.